Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Vlinderslag

Vlinderslag

 

Zwemmen van de vlinderslag

 

De zwemslag die het minst wordt gebruikt door zwemmers is de zogenaamde vlinderslag. Het is niet alleen een erg moeilijk slag om aan te leren, maar ook nog eens ontzettend zwaar om te zwemmen. Maar wanneer u zich deze zwemslag eigen heeft gemaakt, komt u in een select rijtje van zwemmers terecht. U heeft nu echt de status van vergevorderde zwemmer bereikt!

De vlinderslag lijkt erg op de bekende zwemslagen. Het is dan ook niet voor niets dat deze ‘jongste slag’ is ontstaan uit de schoolslag. Want alhoewel de beenslag hetzelfde bleef, was de armslag toch net iets anders. Gaandeweg werd dan ook de beenslag aangepast in een op- en neergaande variant, wat resulteerde in een hele nieuwe zwemslag. Uiteindelijk was de schoolslag dus zover veranderd dat er scheiding plaatsvond; er ontstonden 2 verschillende zwemslagen.

 

 

Aanleren van de vlinderslag

Het aanleren van de vlinderslag is geen gemakkelijke opgave en dan ook niet voor iedereen weggelegd. Want het is wel handig dat u de verschillende zwemslagen (zoals schoolslag en borstcrawl) onder de knie heeft, alvorens u aan deze slag begint. En wanneer dit het geval is zult u merken dat elke gemaakte beweging ook nog eens veel energie kost. Maar laat u hier niet ontmoedigen: want het is zeker een uitdaging om de vlinderslag aan te leren.

Allereerst is het (door de zwaarte van de slag) aan te raden om deze in ondiep water aan te gaan leren. Zo kunt u een aantal slagen oefenen en dan weer even gaan staan. Na een korte rustpauzes bent u zo weer voldoende in staat om verder te gaan met oefenen. Gaandeweg zult u merken dat u steeds meer slagen achter elkaar kunt maken en steeds minder hoeft te gaan staan. Op dat moment is het verstandig om de overstap naar diep water te gaan maken.

Om te beginnen zult u de hol-bolbeweging moeten oefenen. Dit lijkt op een dolfijnbeweging, waarbij er een golfbeweging door het hele lichaam te zien is. Deze beweging wordt door het hoofd ingezet en eindigt bij de beenslag. En juist door de zwaarte van de vlinderslag is het geen overbodige luxe om extra aandacht aan deze beenslag te geven. Want zo is het toevoegen van de armslag en de ademhaling straks een stuk makkelijker.

 

 

 

 

 

Verbeteren van de vlinderslag

Na het beheersen van de golfbeweging en de beenslag, komt de armslag er in verschillende fasen bij. Hierbij is het voldoende om eerst de globale beweging te maken en u nog niet te bekommeren om de kleinere details. Probeer dan ook (net na de ademhaling) beide armen zijwaarts uit het water te halen en het lichaam naar voren te trekken.

Het verder verbeteren van de vlinderslag is hierna nog prima mogelijk. Want u kunt deze zwemslag efficiënter uitvoeren door details aan de armslag toe te voegen. Dit kan in verschillende fasen:  

 

1. Bij het insteken

2. Het (kort) glijden

3. Het efficiënt trekken van de armen

4. Het efficiënt duwen van de armen

5. Het uithalen van de armen

6. En het overhalen

 

De vlinderslag is te gedetailleerd om uitgebreid in dit artikel te bespreken. Want naast het verfijnen van de techniek kunt u ook het bijbehorende keerpunt aanleren, de zwemtijden en de afstanden verder verbeteren.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu de vlinderslag wilt gaan aanleren, verbeteren of misschien zelfs perfectioneren… het kan allemaal met onze speciale zwemproducten! Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leert u de verschillende zwemslagen op uw eigen manier aan en wordt u uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Naar top