Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Rugcrawl

Vrouw zwemt rugcrawl

De rugcrawl

De rugcrawl is een zwemslag die wordt uitgevoerd wordt op de rug. Met elke armslag glijdt men als het ware door het water, waardoor er met een hoge snelheid kan worden gezwommen.

Het is dan ook niet voor niets dat de rugcrawl erg geliefd is onder de gevorderde zwemmers.

Maar helaas niet onder de anderen! Want door het zwemmen op de rug zie je immers niet waar je heen zwemt. En juist door de hoge snelheid kunnen botsingen met uw medezwemmers dan ook hard aankomen.

Het is dus wel aan te raden om de rugcrawl vooral in de snelle baan te gaan zwemmen.

Aanleren van de rugcrawl

De meeste mensen hebben de rugcrawl vroeger helaas nooit aangeleerd gekregen. Maar tegenwoordig is dit dit een vast onderdeel van de zwemlessen. En aangezien deze zwemslag redelijk moeilijk aan te leren is, wordt hier vanaf de eerste lessen al aandacht aan besteed.

Zo leren beginnende zwemmers na het watervrij worden de zogenaamde spetterbenen. Op de rug kan de apirant-zwemmer zich dan steeds verder verplaatsen zonder hierbij te gaan staan.

Na het aanleren van de globale beweging kan er gerichter op de details worden gelet. Zodat we uiteindelijk steeds meer over rugcrawl benen kunnen spreken.

En zijn deze eenmaal sterk genoeg, dan worden de armen toegevoegd. Op den duur is de rugcrawl zo verfijnd dat, met een goede techniek, de benodigde afstand voor de verschillende zwemdiploma’s kan worden gezwommen.

Meer informatie over het aanleren van de rugcrawl vindt je op de site van de Zwemlesspecialist.

Verbeteren van de rugcrawl

Wanneer de rugcrawl is aangeleerd, zijn er een aantal mogelijkheden om deze verder te verbeteren. Uiteraard kan de afstand worden uitgebreid zodat u meerdere banen achter elkaar kan zwemmen.

Maar het kan ook een uitdaging zijn om de slag verder te perfectioneren; want het verbeteren van verschillende accenten (zoals de glij-en catchfase) zorgt ervoor dat de rugcrawl nog sneller kan worden uitgevoerd.

Daarbij is het natuurlijk ook mogelijk om je rustpauzes te verkleinen, je zwemtijden steeds verder te verbeteren of om zelfs het gebruikte keerpunt aan te leren. Zo kun je het zwemmen van de rugcrawl tot de kleinste details perfectioneren.

Speciale eigenschappen van de rugcrawl

Het zwemmen van de rugcrawl kan veel energie kosten. Weliswaar kun je door het zwemmen op de rug vrij ademhalen, maar een verkeerde technische uitvoering zorgt wel voor veel weerstand.

Want zie het als een wip in de speeltuin: wanneer je arm uit het water komt, zinken de benen. Een goede techniek zorgt ervoor dat je snelheid hoog blijft, terwijl je zo min mogelijk energie gebruikt.

Een belangrijk eigenschap van de crawl-slagen is het effect op de gezondheid. Want je gebruikt bij deze zwemslagen nu eenmaal veel spieren, waardoor je lichaam steeds verder verbeterd. Je krijgt niet alleen een ijzersterke conditie, maar verbrand ook nog eens een flink aantal calorieën.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of je nu de rugcrawl wilt gaan aanleren, verbeteren of misschien zelfs perfectioneren… het kan allemaal met onze speciale zwemproducten! Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leer je de verschillende zwemslagen op je eigen manier aan en wordt je uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Materialen voor het zwemmen

Goed en lekker zwemmen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top