Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Enkelvoudige rugslag

Enkelvoudige rugslag

Zwemmen van de enkelvoudige rugslagHet doel van veilig kunnen zwemmen is om met zo min mogelijk energie, een zo groot mogelijke afstand te kunnen overbruggen. De enkelvoudige rugslag is hiervoor dan ook de meest ideale zwemslag. Want deze slag kan een lange tijd worden volgehouden, waarbij er (door de horizontale ligging) weinig energieverlies zal optreden. Daarnaast is het gezicht constant boven water, zodat de zwemmer altijd voldoende adem kan halen.

Maar het zwemmen van de enkelvoudige rugslag kent ook nadelen: want erg snel zwemt u niet echt. Daarbij ziet u ook niet waar u nu precies heen zwemt. En dit kan weer resulteren in botsingen tegen de harde kant of uw medezwemmers . Het wordt dan ook niet altijd gewaardeerd wanneer u tijdens het banen zwemmen de enkelvoudige rugslag uitvoert.

 


Aanleren van de enkelvoudige rugslag

De enkelvoudige rugslag is wel een moeilijke slag om aan te leren. De verschillende lichaamsdelen moeten namelijk in de juiste stand worden geplaatst, zodat er voldoende stuwkracht mogelijk is. Is de techniek niet goed, dan zal de zwemmer zichzelf zelf nauwelijks kunnen verplaatsen in het water.

Het is dan ook niet voor niets dat er tijdens de zwemlessen veel aandacht wordt besteedt aan het aanleren van de enkelvoudige rugslag. De techniek wordt dan ook in verschillende fasen opgebouwd en steeds verder verbeterd. Uiteindelijk totdat de zwemmer met een optimale (horizontale) houding, de benodigde afstanden voor de verschillende zwemdiploma’s kan zwemmen.

Meer informatie over het aanleren van de enkelvoudige rugslag vindt u op de site van de Zwemlesspecialist.

 

 

Verbeteren van de enkelvoudige rugslag

Het verbeteren van deze zwemslag zal niet voor heel veel uitdaging zorgen. Natuurlijk kunt u letten op een goede horizontale ligging, zodat u zo min mogelijk energie verbruikt. Daarnaast kunt u de afstanden steeds groter maken of wat langer uitdrijven, maar daarbij houdt het eigenlijk wel op.

Wat de meeste zwemmers wel leuk vinden is het verder ontwikkelen van deze slag. Maar dan niet alleen het zwemmen van een juiste techniek, maar door deze verder uit te breiden richting de Samengestelde rugslag. Zo bent u niet meer alleen met de benen aan het zwemmen, maar ook nog eens met de armen. Dit zorgt ervoor dat u niet alleen een stuk sneller gaat, maar u ook nog eens uw lichaam beter traint. En daarbij zorgt het natuurlijk ook voor extra variatie in uw training.

 

 

Rugzwemmen bij lichamelijke klachten

Bij het zwemmen van de enkelvoudige moet de lichaamshouding zo horizontaal mogelijk worden gehouden. Hierdoor worden de rug-, schouder- en nekspieren bijna niet belast, wat wel het geval is bij de zwemslagen op de buik. En het ontspannen houden van deze spieren is juist zo belangrijk voor mensen met lichamelijke klachten. Want zo werkt u wel aan uw gezondheid, met een minimaal belasting voor uw spieren. Doet u dit ook nog eens in lekker warm water, dan zal uw lichamelijke gesteldheid snel verbeteren.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu de rugslag wilt gaan aanleren, verbeteren of misschien zelfs perfectioneren… het kan allemaal met onze speciale zwemproducten! Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leert u de verschillende zwemslagen op uw eigen manier aan en wordt u uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Naar top