Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Enkelvoudige rugslag

Zwemmen van de samengestelde rugslag

De enkelvoudige rugslag

Het doel van veilig kunnen zwemmen is om met zo min mogelijk energie, een zo groot mogelijke afstand te kunnen overbruggen. De enkelvoudige rugslag is hiervoor dan ook de meest ideale zwemslag.

Want deze slag kan een lange tijd worden volgehouden, waarbij er (door de horizontale ligging) weinig energieverlies zal optreden. Daarnaast is het gezicht constant boven water, zodat de zwemmer altijd voldoende adem kan halen.

Maar het zwemmen van de enkelvoudige rugslag kent ook nadelen: want erg snel zwem je niet echt. Daarbij ziet je ook niet waar je nu precies heen zwemt.

En dit kan weer resulteren in botsingen tegen de harde kant of uw medezwemmers . Het wordt dan ook niet altijd gewaardeerd wanneer je tijdens het banen zwemmen de enkelvoudige rugslag uitvoert.

Aanleren van de enkelvoudige rugslag

De enkelvoudige rugslag is wel een moeilijke slag om aan te leren. De verschillende lichaamsdelen moeten namelijk in de juiste stand worden geplaatst, zodat er voldoende stuwkracht mogelijk is. Is de techniek niet goed, dan zal de zwemmer zichzelf nauwelijks kunnen verplaatsen in het water.

Het is dan ook niet voor niets dat er tijdens de zwemlessen veel aandacht wordt besteedt aan het aanleren van de enkelvoudige rugslag.

De techniek wordt dan ook in verschillende fasen opgebouwd en steeds verder verbeterd. Uiteindelijk totdat de zwemmer met een optimale (horizontale) houding, de benodigde afstanden voor de verschillende zwemdiploma’s kan zwemmen.

Meer informatie over het aanleren van de enkelvoudige rugslag vind je op de site van de Zwemlesspecialist.

Verbeteren van de enkelvoudige rugslag

Het verbeteren van deze zwemslag zal niet voor heel veel uitdaging zorgen. Natuurlijk kun je letten op een goede horizontale ligging, zodat je zo min mogelijk energie verbruikt. Daarnaast kun je de afstanden steeds groter maken of wat langer uitdrijven, maar daarbij houdt het eigenlijk wel op.

Wat de meeste zwemmers wel leuk vinden is het verder ontwikkelen van deze slag. Maar dan niet alleen het zwemmen van een juiste techniek, maar door deze verder uit te breiden richting de Samengestelde rugslag.

Zo ben je niet meer alleen met de benen aan het zwemmen, maar ook nog eens met de armen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen een stuk sneller gaat, maar je ook nog eens je lichaam beter traint. En daarbij zorgt het natuurlijk ook voor extra variatie in je zwemtraining.

Rugzwemmen bij lichamelijke klachten

Bij het zwemmen van de enkelvoudige moet de lichaamshouding zo horizontaal mogelijk worden gehouden. Hierdoor worden de rug-, schouder- en nekspieren bijna niet belast, wat wel het geval is bij de zwemslagen op de buik.

En het ontspannen houden van deze spieren is juist zo belangrijk voor mensen met lichamelijke klachten. Want zo werk je wel aan je gezondheid, met een minimaal belasting voor de spieren. Doe je dit ook nog eens in lekker warm water, dan zal je lichamelijke gesteldheid snel verbeteren.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of je nu de rugslag wilt gaan aanleren, verbeteren of misschien zelfs perfectioneren… het kan allemaal met onze speciale zwemproducten! Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leer je de verschillende zwemslagen op je eigen manier aan en wordt je uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Materialen voor het zwemmen

Goed en lekker zwemmen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top