Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen voor de gezondheid

Gezondheidsvoordelen zwemmen

Zwemmen en aquasporten voor iedereenSport is goed voor lijf en leden en zeker met zwemmen kunt u veel voor uw gezondheid doen. Zo kunt u met zwemmen een ijzersterke conditie opbouwen of wat kilootjes afvallen, maar deze sport kan ook een ontspannende werking hebben. Want door te bewegen in het water, zal stress verminderen en spierspanning verdwijnen. U voelt zich na een bezoek in het zwembad dan ook heerlijk loom en ontspannen.

Naast het kunnen nastreven van uw goede voornemens, heeft zwemmen nog meer voordelen. Zowel lichamelijk als geestelijk vinden er belangrijke processen plaats, die zorgen voor een betere kwaliteit van leven. Daarnaast is zwemmen erg geschikt voor mensen met een blessure, een hoge leeftijd of overgewicht vanwege de heilzame werking van het water. En welke positieve aspecten zwemmen nog meer heeft, laten wij u dan ook graag zien.

 

 

Positieve aspecten van sporten

Bij het nastreven van een sportief leven gaat u van veel voordelen profiteren. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Je voelt je gezonder
  • Je voelt je fitter
  • Je motoriek gaat vooruit
  • Je vergroot sociale contacten
  • Je ziet er lichaam gezonder uit
  • Je slaapt beter in, slaapt dieper en bent s’ochtends meer uitgerust
  • Je leeft waarschijnlijk langer dan inactieve mensen
  • Je leert je eigen grens op te zoeken en te verleggen
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen
  • Je presteert beter op school en het werk en hebt meer carrière mogelijkheden
  • Je verbetert je geheugen en beoordelingsvermogen
  • Je stemming verbetert
  • Je lichaamshouding verbetert
  • Je voelt je en ziet er jonger uit
  • Je kunt wisselende werktijden beter aan
  • Je hebt minder last van spanningshoofdpijn na een training
  • Je hebt een beter excuus om te gaan shoppen (nieuwe schoenen, hartslagmeter)
  • Je bent minder snel slachtoffer van een misdrijf
  • De bevalling gaat makkelijker bij fitte vrouwen
  • Goed voorbeeld geeft gezonde, sportieve en meer gelukkige kinderen
  • Kortom: Je gaat meer genieten van het leven

 

 

Extra voordelen van bewegen in het water

De heilzame werking van water wordt al honderden jaren gebruikt om de gezondheid te verbeteren. Want door te bewegen in het water zullen processen in uw lichaam (op een positieve manier) gaan veranderen.

U krijgt door te gaan zwemmen:

  • Betere oriëntatie in het water
  • Verhoogde zwemvaardigheid en zwemveiligheid
  • Lenigere spieren door de grote bewegingsuitslag in het water
  • Sneller herstel na een training door de masserende werking van het water
  • Ontspannend effect na afloop door het warme water

 

 

Onderhouden van de zwemvaardigheden

Ook al hebben veel Nederlanders (ooit) hun zwemdiploma behaald; het is wel belangrijk om te blijven zwemmen. Zwemt men te weinig, dan zal dit zich uiten in weinig stuwing: men heeft te weinig gevoel met het water en te weinig kracht om daarmee vooruit te komen. Blijven zwemmen is dus erg belangrijk voor uw gezondheid, maar vooral voor uw zwemveiligheid. Want u wilt toch ook veilig kunnen zwemmen met uw kinderen of kleinkinderen?

 

 

Zwemmen met een blessure, overgewicht of voor senioren

Zwemmen is een geweldige sport voor mensen die lichamelijk (nog) niet alles kunnen geven. Want mensen met een blessure moeten hun sportvaardigheden vaak weer opbouwen. En zo kan dit bij sporten op het land problemen opleveren; de zware klappen op de grond zorgen namelijk voor een te grote belasting. Hierdoor zal de geblesseerde sporter vaak moeite hebben met het opbouwen van de training en zal de blessure niet verdwijnen. Maar bij zwemmen is dit niet het geval, want door de opwaartse kracht van het water komen deze klappen niet voor. Hierdoor is de zwemsport dan ook geweldig voor mensen met een blessure.

Maar ook voor veel senioren zijn de meeste sporten te zwaar. Daarnaast is de “angst om te vallen” vaak een extra reden om niet te gaan bewegen. Bij het zwemmen is vallen niet mogelijk en wordt de sporter door het bewegende water ook nog eens geholpen in zijn of haar bewegingen; Door te zwemmen wordt de minder onbewegelijk senior, nu een actieve 50plusser.

Sporten met overgewicht is vaak ook niet vanzelfsprekend. Want in veel gevallen bestaat er angst over de manier van sporten, de kans op vallen en de onzekerheid t.o.v. andere sporters. Daarnaast is, door het hoge lichaamsgewicht, de kans op blessures vaak ook groter. Maar bij zwemmen zijn deze problemen veel minder aanwezig en deze sport is dan ook een uitstekende manier om aan uw gezondheid te werken en af te vallen.

 

Kortom: gaan zwemmen is een uitstekende manier om aan uw gezondheid te werken.

 

Naar top