Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen en spiermassa opbouwen

Zwemmen & spiermassa opbouwen

Spiermassa opbouwen met zwemmenZwemmen is een geweldige sport om de spieren in een goede conditie te krijgen. Want van deze sport raken uw spieren, pezen en gewrichten goed doorbloed, functioneren beter en worden ook nog eens veel flexibeler. Oftewel zwemmen zorgt ervoor dat uw dagelijkse bewegingen beter gaan en dat u een stuk leniger wordt.

Met regelmatig zwemmen bouwt u dus spiermassa op en dat is voor sommige mensen niet altijd leuk om te horen. Want een grote misvatting (vooral onder vrouwen) is dat men door regelmatig te sporten te gespierd wordt en de breedte van een bodybuilder krijgt. En dat is natuurlijk niet iets wat u met zwemmen graag wilt bereiken… Maar gelukkig hoeft u hier niet bang voor te zijn!

 

 

Verschillende vormen van spiermassa

Om de angst voor het krijgen van grote en dikke spieren voor u weg te nemen, leggen wij u de verschillen in spiermassa uit. Want deze grote en dikke spieren krijgt u niet zomaar. Hier is namelijk het mannelijke hormoon testosteron voor nodig. Daarbij moeten er ook nog eens explosieve bewegingen, zoals het trekken van een sprint, worden gemaakt en zal er veelvuldig moeten worden getraind. In deze gevallen bent u dus met topsport bezig, wat waarschijnlijk niet voor u zal gelden.

Naast de besproken grote en dikke spieren zijn er ook de lange en slanke spieren. En deze krijgt u door veelvuldige herhalingen met de spieren uit te voeren, wat bij zwemmen juist het geval is. Want met deze sport traint u niet de grootte van de spieren, maar wel het (spier) uithoudingsvermogen. Uw spieren kunnen een activiteit, beweging of zwemslag dus steeds beter volhouden.

Met zwemmen wordt u dus geen bodybuilder, maar krijgt u juist mooie slanke spieren. En deze geven het lichaam weer een mooie contour, waardoor de schoonheid toeneemt en uw houding verbeterd.

 

 

Spiermassa gaan opbouwen met zwemmen

Nu deze angst is weggenomen, is het opbouwen van de spiermassa dus een prima doelstelling. Want u weet inmiddels dat dit zeer goed is voor het lichaam en dat u een mooier gevormd lichaam krijgt. Alleen hadden we nog niet verteld dat met deze verbeterde spieren u dagelijks ook meer calorieën gaat verbranden. Een extra voordeel dus!

Het opbouwen van de spiermassa gaat bij zwemmen eigenlijk vanzelf. Want het gaat erom dat u de bewegingen, oftewel de zwemslagen, steeds langer kunt volhouden. En aangezien u met elke keer zwemmen uw spieren traint, worden deze dus ook elke keer net iets beter. Mits u zich aan enkele aandachtspunten houdt, zoals:

 

Er moet er minimaal 2 tot 3 keer per week gezwommen worden.

De trainingen duren minimaal 30 minuten.

Dit moet over een langere periode (minimaal een half jaar) worden volgehouden.

Doelen opstellen kan handig zijn voor de motivatie, maar niet voor de resultaten bij deze doelstelling. Want spiermassa opbouwen is immers moeilijk te meten.

De zwemtraining moet vrij pittig aanvoelen, de spieren moeten echt aan het werk worden gezet.

Hierbij moet er goed gebruik worden gemaakt van de weerstand van het water.

Vooral de borst-, rugcrawl en de vlinderslag zijn erg geschikt om de spiermassa op te bouwen. Ook de schoolslag kan gebruikt worden, mits men wat rechterop gaat zwemmen (is meer weerstand)

Er wordt effectief gezwommen, zodat er betere resultaten worden behaald.

 

Het opbouwen van de spiermassa is een zeer goede doelstelling om uw gezondheid te verbeteren en kan worden gecombineerd met andere doelstellingen zoals afvallen. Wilt u meer informatie over het opbouwen van de spiermassa of hier meer resultaat mee behalen, neem dan eens een kijkje bij de Sportbibliotheek.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu wilt afvallen, de conditie opbouwen, meer spiermassa wil behalen of stress gaat verminderen… het kan allemaal door te gaan zwemmen! En zeker met onze speciale zwemproducten, combineert u niet alleen deze doelstellingen, maar haalt u hier ook nog eens extra resultaat bij. Ga dus met onze zwemschema’s, e-books of met de speciaal ontwikkelde Sportbibliotheek aan de slag en behaal meer resultaat dan ooit tevoren!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top