Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen en spiermassa opbouwen

Spiermassa opbouwen met zwemmen

Spiermassa opbouwen met zwemmen

Een goede conditie van de spieren door te zwemmen

Zwemmen is een geweldige sport om de spiermassa op te bouwen en deze in een goede conditie te krijgen. Van deze sport raken je spieren, pezen en gewrichten namelijk beter doorbloed, ze functioneren beter en worden ook nog eens veel flexibeler.

Oftewel zwemmen zorgt ervoor dat je dagelijkse bewegingen beter gaan en dat je een stuk leniger wordt.

Met regelmatig zwemmen bouw je dus spiermassa op en dat is voor sommige mensen niet altijd leuk om te horen.

Want een grote misvatting (vooral onder vrouwen) is dat men door regelmatig te sporten te gespierd wordt en de breedte van een bodybuilder krijgt. En dat is natuurlijk niet iets wat je met zwemmen graag wilt bereiken… Maar gelukkig hoef je hier niet bang voor te zijn!

Verschillende vormen van spiermassa

Om de angst voor het krijgen van grote en dikke spieren voor je weg te nemen, leggen we je de verschillen in spiermassa uit. Want deze grote en dikke spieren krijgt u niet zomaar!

Hier is namelijk het mannelijke hormoon testosteron voor nodig. Daarbij moeten er ook nog eens explosieve bewegingen, zoals het trekken van een sprint, worden gemaakt en zal er veelvuldig moeten worden getraind. In deze gevallen ben je dus met topsport bezig, wat waarschijnlijk niet voor jou zal gelden.

Naast de besproken grote en dikke spieren zijn er ook de lange en slanke spieren. En deze krijg je door veelvuldige herhalingen met de spieren uit te voeren, wat bij zwemmen juist het geval is.

Want zwemmen train je namelijk niet de grootte van de spieren, maar wel het (spier) uithoudingsvermogen. Je spieren kunnen een activiteit, beweging of zwemslag dus steeds beter volhouden.

Met zwemmen wordt je dus echt geen bodybuilder, maar krijg je juist mooie slanke spieren. En deze geven het lichaam weer een mooie contour, waardoor de schoonheid toeneemt en je houding verbeterd.

Spiermassa gaan opbouwen met zwemmen

Nu deze angst is weggenomen, is het opbouwen van de spiermassa dus een prima doelstelling. Want je weet inmiddels dat dit zeer goed is voor het lichaam en dat u een mooier gevormd lichaam krijgt.

Alleen hadden we nog niet verteld dat met deze verbeterde spieren je dagelijks ook meer calorieën gaat verbranden. Een extra voordeel dus!

Het opbouwen van de spiermassa gaat bij zwemmen eigenlijk vanzelf. Want het gaat erom dat je de bewegingen, oftewel de zwemslagen, steeds langer kunt volhouden.

En aangezien je met elke keer zwemmen je spieren traint, worden deze dus ook elke keer net iets beter. Mits je jezelf aan enkele aandachtspunten houdt, zoals:

 

Er moet er minimaal 2 tot 3 keer per week gezwommen worden.

De trainingen duren minimaal 30 minuten.

Dit moet over een langere periode (minimaal een half jaar) worden volgehouden.

Doelen opstellen kan handig zijn voor de motivatie, maar niet voor de resultaten bij deze doelstelling. Want spiermassa opbouwen is immers moeilijk te meten.

De zwemtraining moet vrij pittig aanvoelen, de spieren moeten echt aan het werk worden gezet.

Hierbij moet er goed gebruik worden gemaakt van de weerstand van het water.

Vooral de borst-, rugcrawl en de vlinderslag zijn erg geschikt om de spiermassa op te bouwen. Ook de schoolslag kan gebruikt worden, mits men wat rechterop gaat zwemmen (is meer weerstand)

Er wordt effectief gezwommen, zodat er betere resultaten worden behaald.

Power Swimming is fantastisch om meer spiermassa op te bouwen. Ga dus snel met dit speciale programma aan de slag!

 

Het opbouwen van de spiermassa is een zeer goede doelstelling om je gezondheid te verbeteren en kan worden gecombineerd met andere doelstellingen zoals afvallen. Wil je meer informatie over het opbouwen van de spiermassa of hier meer resultaat mee behalen, neem dan eens een kijkje bij de Sportbibliotheek.

Materialen voor spieropbouw

Effectief je spiermassa opbouwen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top