Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen en conditie opbouwen

Vrouw zwemt borstcrawl

Zwemmen & conditie opbouwen

Bouw een ijzersterke conditie met zwemmen op

De populairste doelstelling bij het zwemmen is toch wel het verbeteren van de conditie. Want een goede conditie doet niet alleen wonderen voor je gezondheid, maar ook voor je dagelijkse functioneren.

Zo slaap je beter, voel je jezelf fitter en heb je veel minder last van stress. Niet zo gek dus dat veel mensen deze doelstelling proberen na te streven!

Maar niet iedereen realiseert zich dat het opbouwen van de conditie ook gelijk de moeilijkste doelstelling is. Tenminste als je echt aan je conditie wilt gaan werken en deze steeds verder wilt verbeteren.

Want het is nu eenmaal zo dat wanneer je de conditie wilt verbeteren, je de ademhalingsfrequentie en de hartslag hoog moet houden. En daarbij moet je ook nog eens een aantal maal per week gaan zwemmen.

Het is dus geen gemakkelijke opgave om je conditie op te bouwen. Want rustig zwemmen en blijven kletsen, doen wel iets voor de gezondheid, maar weinig voor je conditie.

Maar wanneer je serieus met een zwemtraining aan de slag gaat, zal het wonderen doen voor je lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

Wat is de conditie?

De term conditie wordt veelvuldig gebruikt, maar is eigenlijk niet de juiste. Want eigenlijk zou dit het uithoudingsvermogen moeten zijn, wat we verder kunnen omschrijven als: ‘Het vermogen om gedurende langere tijd een bepaalde activiteit vol te houden’.

Vooral het ‘kunnen volhouden’ is dus belangrijk. En de belangrijkste organen die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn de longen en het hart. Want des te sterker deze worden, des te beter een activiteit of sport vol te houden is.

Het trainen van de conditie betekent dus eigenlijk dat we een sport (met de bijbehorende afstand) steeds langer kunnen volhouden. Bij zwemmen ga je jouw hart en longen dan ook steeds zwaarder belasten, zodat je het zwemmen steeds beter kunt volhouden. En dat je dit ook nog eens steeds sneller kunt uitvoeren.

Conditie gaan opbouwen 

Omdat deze doelstelling vrij moeilijk na te streven is, is het formuleren van de verschillende doelen erg belangrijk. Want wat wil je aan het einde van een bepaalde periode (lange termijn) bereiken en hoe ziet de weg hiernaar toe eruit (korte termijn)?

Kortom: bedenk vooraf hoe je de conditie wilt gaan opbouwen en welke weg je hierbij gaat bewandelen. Want door hier nu al over na te denken, gaat je straks veel gerichter te werk. En dat zal te merken zijn in het behalen van resultaten!

Gericht sporten werkt gewoon veel beter dan onsystematisch te werk gaan of maar wat aanmodderen. Weet dus waarmee je bezig bent.

Zijn de doelen inmiddels opgesteld, dan kun je jouw conditie op verschillende manieren gaan opbouwen. Zo kun je natuurlijk op een hoog tempo een aantal banen zwemmen en dit aantal steeds verder uitbreiden.

Maar je kunt ook werken met de ‘intervalmethode’. Hierbij zwem je bijvoorbeeld 1 baan zo snel mogelijk, waarna je 1 baan rustig terug zwemt. Ook kun je de zware zwemslagen (zoals borstcrawl) afwisselen met de makkelijke variant (zoals rugslag).

Zo moeten je hart en longen bij de zware slag hard werken en kunnen even bijkomen bij het zwemmen van de lichtere zwemslag. Uiteraard kan deze intervalmethode in vele varianten worden gebruikt.

Conditie verder verbeteren

Het verbeteren van de conditie is dus geen gemakkelijke opgave, maar natuurlijk wel mogelijk! En zeker wanneer je weet hoe je dit het beste kunt doen.

Want bij deze doelstelling zijn de ademhaling en hartfrequentie het belangrijkste. En hiervoor kun je dan ook handig gebruik maken van een hartslagmeter of de gevoelsthermometer.

Waar het eerste hulpmiddel soms wat lastig te gebruiken is, zo geeft deze wel het beste beeld van het niveau waarop je sport. Je ziet op je horloge dan ook wat je hartslag is en of je dus nog een tandje bij moet zetten.

De gevoelsthermometer werkt op basis van uw eigen gevoel. Je voelt je hartslag en vooral je ademhaling en geeft deze een cijfer. Door hier regelmatig bij stil te staan, kun je dus ook contant bijsturen.

Hierdoor kun je dus steeds op het juiste niveau sporten, zonder hier dure spullen voor aan te schaffen. Kijk voor meer informatie over de gevoelsthermometer bij het onderdeel aquasporten.

Conditie verbeteren met zwemmen

Met zwemmen kun je aan je conditie gaan werken. Mits je jezelf daarbij wel aan enkele belangrijke aandachtspunten houdt:

 

Om de conditie op te bouwen moet er minimaal 2 tot 3 keer per week gezwommen worden.

De trainingen duren minimaal 30 minuten.

Dit moet over een langere periode (minimaal een half jaar) worden volgehouden.

Formuleer verschillende doelen om zicht te houden op het verloop van de trainingsperiode.

De zwemtraining moet vrij pittig aanvoelen en praten gaat moeizaam.

Borstcrawl- en de vlinderslag zijn erg geschikt om de conditie te verbeteren.

De rugslagen en de schoolslag met het hoofd boven water, zijn hiervoor minder geschikt.

Er wordt effectief gezwommen, zodat er betere resultaten worden behaald.

 

Het opbouwen van de conditie is met de juiste informatie en een goede motivatie prima voor elkaar te krijgen. Wil je meer informatie over het opbouwen van de conditie of hier meer resultaat mee behalen, neem dan eens een kijkje bij de Sportbibliotheek.

Zwemmaterialen voor een ijzersterke conditie

Effectief trainen en zo een goede conditie opbouwen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top