Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen en conditie opbouwen

Zwemmen & conditie opbouwen

Zwemmen voor gevorderde zwemmersDe populairste doelstelling bij het zwemmen is toch wel het verbeteren van de conditie. Want een goede conditie doet niet alleen wonderen voor uw gezondheid, maar ook voor uw dagelijkse functioneren. Zo slaapt u beter, voelt uzelf fitter en heeft u veel minder last van stress. Niet zo gek dus dat veel mensen deze doelstelling proberen na te streven!

Maar niet iedereen realiseert zich dat het opbouwen van de conditie ook gelijk de moeilijkste doelstelling is. Tenminste als u echt aan uw conditie wilt gaan werken en deze steeds verder wilt verbeteren. Want het is nu eenmaal zo dat wanneer u de conditie wilt verbeteren u de ademhalingsfrequentie en de hartslag hoog moet houden. En daarbij moet u ook nog eens een aantal maal per week gaan zwemmen.

Het is dus geen gemakkelijke opdracht om uw conditie op te bouwen. Want rustig zwemmen en blijven kletsen, doen wel iets voor de gezondheid, maar weinig voor uw conditie. Maar wanneer u hier serieus mee aan de slag gaat, zal het wonderen doen voor uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

 

 

Wat is de conditie?

De term conditie wordt veelvuldig gebruikt, maar is eigenlijk niet de juiste. Want eigenlijk zou dit het uithoudingsvermogen moeten zijn, wat we verder kunnen omschrijven als: ‘Het vermogen om gedurende langere tijd een bepaalde activiteit vol te houden’. Vooral het ‘kunnen volhouden’ is dus belangrijk. En de belangrijkste organen die hiervoor verantwoordelijk zijn, zijn de longen en het hart. Want des te sterker deze worden, des te beter een activiteit of sport vol te houden is.

Het trainen van de conditie betekent dus eigenlijk dat we een sport (met de bijbehorende afstand) steeds langer kunnen volhouden. Bij zwemmen gaat u uw hart en longen steeds zwaarder belasten, zodat u het zwemmen steeds beter kunt volhouden en dat u dit ook nog eens steeds sneller kunt uitvoeren.

 

 

Conditie gaan opbouwen 

Omdat deze doelstelling vrij moeilijk na te streven is, is het formuleren van de verschillende doelen erg belangrijk. Want wat wilt u aan het einde van een bepaalde periode (lange termijn) bereiken en hoe ziet de weg hiernaar toe eruit (korte termijn)? Kortom: bedenk vooraf hoe u de conditie wilt gaan opbouwen en welke weg u hierbij gaat bewandelen. Want door hier nu al over na te denken, gaat u straks veel gerichter te werk. En dat zal te merken zijn in het behalen van resultaten! Gericht sporten werkt gewoon veel beter dan onsystematisch te werk gaan of maar wat aanmodderen. Weet dus waarmee u bezig bent.

Zijn de doelen inmiddels opgesteld, dan kunt u uw conditie op verschillende manieren gaan opbouwen. Zo kunt u natuurlijk op een hoog tempo een aantal banen zwemmen en dit aantal steeds verder uitbreiden; maar u kunt ook werken met de ‘intervalmethode’. Hierbij zwemt u bijvoorbeeld 1 baan zo snel mogelijk, waarna u 1 baan rustig terug zwemt. Ook kunt u de zware zwemslagen (zoals borstcrawl) afwisselen met de makkelijke variant (zoals rugslag). Want zo moeten uw hart en longen bij de zware slag hard werken en kunnen even bijkomen bij het zwemmen van de lichtere zwemslag. Uiteraard kan deze intervalmethode in vele varianten worden gebruikt.

 

 

Conditie verder verbeteren

Het verbeteren van de conditie is dus geen gemakkelijke opgave, maar natuurlijk wel mogelijk! En zeker wanneer u weet hoe u dit het beste kunt doen. Want bij deze doelstelling zijn de ademhaling en hartfrequentie het belangrijkste. En hiervoor kunt u dan ook handig gebruik maken van een hartslagmeter of de gevoelsthermometer. Want waar het eerste hulpmiddel soms wat lastig te gebruiken is, zo geeft deze wel het beste beeld van het niveau waar u op sport. U ziet op uw horloge dan ook wat uw hartslag is en of u dus nog een tandje bij moet zetten.

De gevoelsthermometer werkt op basis van uw eigen gevoel. U voelt uw hartslag en vooral uw ademhaling en geeft deze een cijfer. Door hier regelmatig bij stil te staan, kunt u dus ook contant bijsturen. Hierdoor kunt u dus steeds op het juiste niveau sporten, zonder hier dure spullen voor aan te schaffen. Kijk voor meer informatie over de gevoelsthermometer bij het onderdeel aquasporten.

 

 

Conditie verbeteren met zwemmen

Met zwemmen kunt u aan uw conditie gaan werken. Mits u zich daarbij wel aan enkele belangrijke aandachtspunten houdt:

 

Om de conditie op te bouwen moet er minimaal 2 tot 3 keer per week gezwommen worden.

De trainingen duren minimaal 30 minuten.

Dit moet over een langere periode (minimaal een half jaar) worden volgehouden.

Formuleer verschillende doelen om zicht te houden op het verloop van de trainingsperiode.

De zwemtraining moet vrij pittig aanvoelen en praten gaat moeizaam.

Borstcrawl- en de vlinderslag zijn erg geschikt om de conditie te verbeteren.

De rugslagen en de schoolslag met het hoofd boven water, zijn hiervoor minder geschikt.

Er wordt effectief gezwommen, zodat er betere resultaten worden behaald.

 

Het opbouwen van de conditie is met de juiste informatie en een goede motivatie prima voor elkaar te krijgen. Wilt u meer informatie over het opbouwen van de conditie of hier meer resultaat mee behalen, neem dan eens een kijkje bij de Sportbibliotheek.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu wilt afvallen, de conditie opbouwen, meer spiermassa wil behalen of stress gaat verminderen… het kan allemaal door te gaan zwemmen! En zeker met onze speciale zwemproducten, combineert u niet alleen deze doelstellingen, maar haalt u hier ook nog eens extra resultaat bij. Ga dus met onze zwemschema’s, e-books of met de speciaal ontwikkelde Sportbibliotheek aan de slag en behaal meer resultaat dan ooit tevoren!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top