Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen en afvallen

Zwemmen & afvallen

afvallen en zwemmenVoor mensen met overgewicht is sporten vaak niet vanzelfsprekend. Want in veel gevallen bestaat er angst over de manier van sporten, de kans op vallen en de onzekerheid ten opzichte van andere sporters. Daarnaast is, door het hoge lichaamsgewicht, de kans op blessures vaak ook groter. Maar u zult merken dat al deze negatieve facetten bij zwemmen nauwelijks aanwezig zijn.

Want vallen tijdens het zwemmen is nagenoeg onmogelijk en door de opwaartse kracht van het water maakt het ook niet uit hoe zwaar u bent. Daarbij komt ook nog eens dat u zich merendeel van de tijd in het water bevindt; wat voor de onzekere sporter een grote meerwaarde is. Zwemmen is voor mensen met overgewicht dan ook de sport om te gaan beoefenen.

 

 

Zwemmen zonder resultaat

Wanneer u gaat zwemmen wilt u natuurlijk wel resultaat zien. Want u sport niet voor niets en het liefst wilt u dan ook een flink aantal calorieën per zwembadbezoek verbranden. En alhoewel gewicht verliezen voor veel mensen een belangrijk streven is, zijn er maar weinig mensen die ook daadwerkelijk met zwemmen afvallen. Na enkele weken zijn ze dan ook zo teleurgesteld dat er terug wordt gevallen in de oude inactieve leefstijl. Men gaat weer op de bank hangen en probeert later wel opnieuw!

Het is helaas namelijk zo dat veel mensen geen idee hebben van effectief afvallen. Ze zwemmen de eerste weken wel braaf 2 maal per week een aantal banen, maar vallen helemaal niets af. Teleurgesteld proberen ze het nog een paar keer, maar uiteindelijk stopt het merendeel binnen 3 maanden. In de praktijk is dit dan ook een veelvoorkomend probleem, welke wel degelijk te voorkomen is. En dat is door eerlijk te zijn over afvallen!

 

 

Eerlijk over afvallen

Door eerlijk naar uzelf en uw eigen situatie te kijken, zet u een belangrijke eerste stap. Want het overgewicht is meestal niet in enkele maanden ontstaan. Hier is vaak jaren overheen gegaan en uiteindelijk moet het opgebouwde aantal calorieën ook weer worden verbrand. Maar gelukkig gaat het verbruiken een stuk sneller dan het opslaan. Afhankelijk van uw mate van overgewicht is het dan ook mogelijk om binnen enkele maanden op uw streefgewicht te komen.

Maar wanneer we toch eerlijk zijn over afvallen, zullen we u ook eerlijk moeten vertellen over het feit dat sporten minder resultaat geeft dan u daadwerkelijk denkt. Want wanneer u 2 keer per week gaat zwemmen verbrand u maar een beperkte hoeveelheid calorieën. En alhoewel uw gezondheid er zeker op vooruit gaat, is dit is bij lange na niet genoeg om veel gewicht te verliezen. Dus wat moeten we dan om met zwemmen toch af te vallen? Het is een combinatie van veel calorieën verbranden, minder calorieën via uw voeding binnenkrijgen en als allerbelangrijkste: meer gaan bewegen!

 

 

Calorieën verbranden met zwemmen

Alhoewel we al hebben gezegd dat afvallen niet heel gemakkelijk is, is zwemmen wel een goede sport voor personen die graag gewicht willen verliezen. Want zwemmen kan lang worden volgehouden, waardoor u langdurig de verbranding op een hoog tempo houdt. Daarbij levert het water ook nog eens extra weerstand, waardoor het lichaam harder moet werken en hiervoor extra energie nodig heeft. Met een goede zwemtraining kunt u dan ook 500 tot 700 calorieën per uur verbranden.

Maar 2 maal per week gaan zwemmen levert niet de resultaten op die u graag zou willen zien. Het is simpelweg te weinig om een groot verschil te maken. Maar door het aantal zwemdagen per week (de frequentie) te vermeerderen is er dus al meer resultaat te bereiken. Zoveel zwemmen is natuurlijk niet altijd mogelijk, vandaar dat niet sporten het belangrijkste onderdeel van een gezonder leven is, maar meer bewegen. Er wordt immers niet voor niets geadviseerd om minimaal 30 minuten per dag te gaan bewegen.

 

 

Gezonde voeding en een actieve leefstijl

Welke sport u ook beoefend, het meeste resultaat bereikt u door te letten op een negatieve energiebalans. Dit betekent simpelweg dat u elke dag meer calorieën verbrandt dan u binnenkrijgt. En hiervoor hoeft u niet gelijk uw hele voedingspatroon om te gooien, maar gewoon wat bewuster te zijn van wat u eet. Laat dat wijntje eens een keer staan of sla het rondje gebak op de verjaardag eens over. Dit zijn vaak de eerste stappen om de inname van het aantal calorieën te beperken. Uiteraard kunt u nog meer resultaat behalen door nog gerichter naar uw voeding te kijken.

Door op uw voeding te letten beperkt u al uw energie inname, maar wat u binnenkrijgt moet u natuurlijk ook verbranden. Want zoals gezegd moet u dagelijks meer calorieën verbranden dan u binnenkrijgt, en met sporten is dit bijna niet haalbaar. Beter is het om gewoon een stuk actiever te zijn! Dus laat de auto vaker staan, stap een bushalte eerder uit, neem vaker de trap of speel meer met uw kinderen. Want elke activiteit (bijvoorbeeld schoonmaken) kost energie en helpt u met het afvallen. En gaat u daarbij ook nog eens 2 á 3 keer per week zwemmen, dan zult u snel resultaat gaan merken.

 

 

Meer informatie over afvallen:

Omdat afvallen met sport, voeding en leefstijl zo uitgebreid is, vindt u meer informatie over dit onderwerp op de pagina’s afvallen met aquasporten en afvallen voor 50plussers.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu wilt afvallen, de conditie opbouwen, meer spiermassa wil behalen of stress gaat verminderen… het kan allemaal door te gaan zwemmen! En zeker met onze speciale zwemproducten, combineert u niet alleen deze doelstellingen, maar haalt u hier ook nog eens extra resultaat bij. Ga dus met onze zwemschema’s, e-books of met de speciaal ontwikkelde Sportbibliotheek aan de slag en behaal meer resultaat dan ooit tevoren!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top