Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen met een doel

Zwemmen met een doel

Zwemmen met een doelWanneer u weer wilt gaan zwemmen, heeft u vast een mooi doel voor ogen. Want misschien wilt u wel wat kilootjes afvallen, uw conditie opbouwen of gewoon weer wat meer gaan bewegen. Gaat u dus zwemmen dan heeft u voor uzelf een doel geformuleerd en weet u waarom u al die inspanningen gaat verrichten.

Een doel opstellen en deze in uw achterhoofd houden zorgt voor extra motivatie. Want wanneer u even geen zin heeft om helemaal naar dat zwembad te gaan, hoeft u alleen maar aan uw einddoel te denken en hiernaar te handelen. En na afloop bent u blij dat u toch weer bent gaan zwemmen!

 

 

Verschillende doelen

Wanneer we gaan sporten, kunnen we vele doelen voor onszelf opnoemen. Zo bepalen we eerst de grote doelen, ook wel doelstellingen genoemd, waarbij u kunt kiezen uit:

 

♦  Leren zwemmen

♦  Zwemslagen verbeteren

♦  Zwemmen & afvallen

♦  Zwemmen & conditie verbeteren

♦  Zwemmen & spiermassa opbouwen

♦  Zwemmen & algemeen welbevinden

 

Wanneer het voor u duidelijk is waarom u gaat zwemmen, kunt u deze doelstellingen gaan opdelen. U gaat concrete doelen opstellen, waarbij u dus eigenlijk al vooraf over te af te leggen weg (het sporttraject) nadenkt.

 

 

Doelen opstellen 

Nu u een einddoel voor ogen heeft, kunt u wat gerichter over de aanpak gaan nadenken. Hierbij gaat u mijlpalen bedenken voor de korte en de lange termijn. U wilt bijvoorbeeld binnen 12 maanden 8 kilo zijn afgevallen. Dit is een doel op lange termijn, welke u ook weer onder kunt verdelen in korte doelen. Over 3 maanden bent u 3 kilo kwijt en over 6 maanden 5 kilo.

U bedenkt dus tussentijdse mijlpalen, waarbij u indien nodig tijdig kunt bijsturen. Want bent u over 6 maanden maar 4 kilo kwijt, dan kunt u bijvoorbeeld een tandje bij zetten en iets meer gaan sporten. Zo ziet u bij het bereiken van de volgende mijlpaal (bijvoorbeeld 9 maanden) of het bijsturen effect heeft gehad.

Naast de hierboven besproken doelen, kunt u ook de vervangende variant vooraf bedenken. U houdt dan rekening met te verwachten problemen en stelt uzelf de vraag:

“Als dit gebeurt…., dan doe ik het volgende…”

 

 

Keep it simple stupid

Zwemmen met een doel kan doel kan erg goed zijn voor de motivatie en daarmee de te halen resultaten; maar kan ook een ware ergernis worden! Want men is namelijk vaak geneigd om zichzelf, het eigen lichaam en de persoonlijke situatie niet mee te nemen bij het kiezen van de doelen. Er wordt dan ook vaak gekozen voor doelen die niet te halen zijn, zoals in 2 maanden tijd een wasbordje krijgen, zeer snel afvallen met een superdieet of binnen een week volledig stressvrij zijn. Er wordt dus geen rekening gehouden met het feit dat gezonder gaan leven ook aardig wat tijd en energie kost. Zeker wanneer u snel resultaat wilt hebben.

Om zwemmen een onderdeel van ons leven te laten worden (en daarmee veel resultaat te behalen), moeten we onze doelen positief, persoonlijk en vooral haalbaar gaan maken. En dit kunnen we doen door tijdens het opstellen van uw doelen gebruik te maken van het Kiss-principe. Deze term staat voor Keep it simple stupid en gaat ervan uit dat we niet verloren moeten raken in de verschillende details, maar onze werkwijze juist simpel moeten houden.

Als regel kunt u nemen dat u 80% van de tijd uw doelen gaat nastreven en dat u de overige 20% mag spijbelen. Doordat u uzelf de gelegenheid geeft om fouten te maken, blijft uw aanpak positief en veel beter om vol te houden.

 

 

Meer informatie over zwemmen met een doel?

Wilt u meer informatie over de verschillende doelstellingen, dan kunt u op de links in dit artikel klikken. Ook voor de mensen die helemaal geen zin hebben om zich hier mee bezig te houden is er de doelstelling ‘algemeen welbevinden’; oftewel gewoon lekker gaan zwemmen!

Wist u trouwens al dat u binnen onze Sportbibliotheek veel meer informatie vindt over het opstellen en behalen van persoonlijke doelen. Neem dus snel een kijkje en behaal meer resultaat met goed geformuleerde doelen.

 

Naar top