Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Gemiddelde zwemmer

Vrouw zwemt in zwembad

De gemiddelde zwemmer

De grootste groep mensen die in het zwembad hun baantjes trekken, zijn de gemiddelde zwemmers.

Deze groep bestaat dan ook uit verschillende leeftijden en culturen, waarbij ieder zijn of haar eigen reden heeft om te gaan zwemmen.

En alhoewel een ieder hier vaak enthousiast aan begint, verandert deze instelling meestal na een aantal weken.

Want zoals bij vele andere sporten, is het verloop bij zwemmen ook erg hoog. Men weet wel waarom ze zijn gaan zwemmen, maar omstandigheden in de werk- en privésituatie zorgen er vaak voor dat dit type zwemmer binnen 3 maanden weer stopt.

Vaak is ‘geen tijd meer hebben’, de hoofdoorzaak. Men probeert het op een rustiger moment wel weer. Alleen komt dit moment voorlopig niet…

Kenmerken

De gemiddelde zwemmer bezoekt 1 á 2 keer per week het zwembad. Er is in eerste instantie voldoende motivatie, want men weet welke gezondheidsvoordelen zwemmen heeft.

Maar naar verloop van tijd raken de goede voornemens steeds verder naar de achtergrond. De zwemfrequentie neemt af en op den duur valt men in het zwarte gat.

“Vandaag heb ik geen tijd”, maar ik ga overmorgen wel. Alleen overmorgen zijn er ook genoeg andere dingen te doen en uiteindelijk gaat men helemaal niet meer naar het zwembad.

Maar zwemmen kan dit type zwemmer wel. Want de meeste mensen kunnen prima de schoolslag met het hoofd boven water uitvoeren en houden dit een geruime tijd vol.

Daarnaast beheerst men ook de enkelvoudige rugslag en misschien zelfs al een stukje borstcrawl en rugcrawl. Zwemveilig zijn de gemiddelde zwemmers dus meestal wel.

Tips voor het verbeteren van de gezondheid

Iedereen weet dat zwemmen erg goed is voor de gezondheid. Want dat is ons al die jaren zo verteld en waarom zouden al die mensen anders gaan zwemmen? Alhoewel dit een veelvoorkomende gedachte is, is dit maar ten dele waar!

Het is namelijk zo dat zwemmen inderdaad een uitstekende manier is om veilig aan je goede voornemens te werken, maar daar is wel een gerichte aanpak voor nodig.

Zo is zwemmen voor de gemiddelde zwemmer een prima manier om af te vallen of de conditie te verbeteren; maar dit is niet binnen een paar weekjes gebeurt.

Om goede resultaten te behalen zul je minimaal 2x per week moeten zwemmen en dit over een langere periode vol moeten houden. Het is namelijk de bedoeling dat je een levenlang blijft bewegen (in het water) om gezond te blijven.

Want net als iedereen wordt ook jij steeds ouder en zul je dus in de kwaliteit van uw leven moeten investeren. En zwemmen is daar zeer geschikt voor!

Naar een hoger niveau

Alhoewel het verloop onder dit type zwemmers dus erg hoog is, zijn er natuurlijk ook mensen die zichzelf weten te motiveren om te blijven zwemmen. Want zij weten waar ze al die moeite doen en dat is voor een gezond en sportief leven.

Dat daarbij ook nog eens wordt afgevallen en men een betere conditie krijgt, is natuurlijk mooi meegenomen.

En misschien zijn er onder de gemiddelde zwemmers ook mensen die de smaak te pakken krijgen en steeds zwemvaardiger willen worden.

Want zwemmen is gewoon leuk en het is een mooie uitdaging om hier steeds beter in te worden. Uiteindelijk totdat men het niveau bereikt van een gevorderde zwemmer.

Om hier naar toe te werken is het allereerst belangrijk dat je de zwemafstand en de tijdsduur steeds meer vergroot. Lukt het je om 30 – 45 minuten te zwemmen, dan ben je al op de goede weg.

Hierbij kun je ook nog eens je zwemslagen gaan verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld de schoolslag met het gezicht in het water uitvoeren of de enkelvoudige rugslag zo horizontaal mogelijk houden.

Daarnaast kunt je de kunst bij je medezwemmers afkijken en eens proberen om een rug- of borstcrawl uit te voeren. Lukt het je om deze slagen 1 baan (25 meter) vol te houden, dan kom je op het beginniveau van de gevorderde zwemmer.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Ook de gemiddelde zwemmer kan tijdens het zwemmen veel verbeteren. Zo leer je niet alleen jouw zwemslagen verbeteren of perfectioneren, maar leert je ook nog eens nieuwe zwemslagen aan. En dan hebben we het nog niet eens over al het goeds dit voor je gezondheid doet.

Komen tot het niveau van een gevorderde zwemmer kunt je hélemaal zelf door gebruik te maken van onze speciale zwemproducten. Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leer je de verschillende zwemslagen op je eigen manier aan en wordt je uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Materialen voor de gemiddelde zwemmer

Goed en lekker zwemmen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top