Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Beginnende zwemmer

De beginnende zwemmer

zwemmen voor beginnersMensen die starten met zwemmen staan nog aan het begin van het zwemtraject, maar hebben daarentegen zoveel te verbeteren. En dat maakt het zwemmen juist zo leuk! Want misschien kunt u de basisvaardigheden, zoals de schoolslag en rugslag, al prima uitvoeren, maar echt snel zult u waarschijnlijk niet zwemmen. Daarnaast zullen de afstanden u wellicht tegenvallen, want elke baan kost u beduidend meer moeite dan bij uw medezwemmers.

Maar dit is allemaal niet erg! Want u zult snel vorderingen gaan maken en tegelijkertijd veel voor uw gezondheid doen. Daarnaast heeft u nu nog een beperkte zwemveiligheid, welke gaandeweg steeds verder zal toenemen. En voordat u het weet zit u op het niveau van de gemiddelde zwemmer. De af te leggen afstanden zijn steeds makkelijker vol te houden en u wordt door steeds minder mensen ingehaald.

 

Maar let op: heeft u nooit leren zwemmen, neem dan eerst een kijkje op leren zwemmen voor volwassenen

 

 

Kenmerken samengevat

De beginnende zwemmer heeft net het zwemdiploma behaald of heeft zichzelf leren zwemmen. De motivatie om regelmatig te gaan zwemmen is hoog, want er worden immers steeds meer vorderingen geboekt. Deze zwemmer heeft dan ook veel plezier in het banen zwemmen en wil zich echt gaan verbeteren in de zwemkunst. En dat is dan ook goed mogelijk: Want vaak wordt alleen de schoolslag met het hoofd boven water gezwommen, waarbij er af en toe een enkelvoudige rugslag en/of (hondjes) borstcrawl als variatie wordt gebruikt. Echt mooi worden deze zwemslagen dan ook niet uitgevoerd, maar dat komt nog wel! Want u bent immers een beginnende zwemmer…

 

 

Tips voor het verbeteren van de gezondheid

Wanneer u uw gezondheid met zwemmen wilt verbeteren, hoeft u eigenlijk nergens op te letten. Want ‘efficiënt zwemmen’ betekent dat u met zo min mogelijk energie een zo groot mogelijke afstand kunt overbruggen. En aangezien de zwemslagen nog niet efficiënt worden uitgevoerd, zullen de af te leggen zwemafstanden erg zwaar aanvoelen. Hierdoor bent u dus niet alleen uw zwemvaardigheden aan het verbeteren, maar verbetert u ook nog eens uw conditie en verbrand daarbij een flink aantal calorieën. Dat is dus mooi meegenomen!

 

 

Naar een hoger niveau

De beginnende zwemmer kan de schoolslag en enkelvoudige rugslag op beginnend niveau uitvoeren. Maar misschien heeft u tijdens de zwemlessen ook de borstcrawl en rugcrawl al aangeleerd gekregen. En dat is mooi meegenomen, want zo zult u eerder het niveau van de gevorderde zwemmer bereiken.

Als beginner zult u vooral regelmatig moeten gaan zwemmen. Want u bent uw stuwkracht aan het opbouwen zodat u steeds gemakkelijker, een steeds grotere afstand kan zwemmen. Hierdoor is het dus niet handig om bijvoorbeeld de eerste maand 4x per week te gaan zwemmen en daarna een maand niet. Verstandiger is om 2x per week een bezoek aan het zwembad te brengen en dit vooral een aantal maanden vol te houden.

Een eindpunt voor de beginnende zwemmer is moeilijk te geven; maar als richtlijn kunt u houden dat wanneer het u lukt om 30 minuten te zwemmen u het niveau van de gemiddelde zwemmer heeft behaald. Maar waarschijnlijk zult u ook vrij snel merken dat uw niveau hoger ligt, dan de medezwemmers om u heen.

Ga zelf aan slag met onze zwemproducten

De beginnende zwemmer kan tijdens het zwemmen dus veel verbeteren. Zo leert u niet alleen uw zwemslagen verbeteren of perfectioneren, maar leert u ook nog eens nieuwe zwemslagen aan. En dan hebben we het nog niet eens over al het goeds dit voor uw gezondheid doet.

Komen tot het niveau van een gemiddelde of gevorderde zwemmer kunt u hélemaal zelf door gebruik te maken van onze speciale zwemproducten. Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leert u de verschillende zwemslagen op uw eigen manier aan en wordt u uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top