Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Beginnende zwemmer

Kind onder water zwemmen

De beginnende zwemmer

Mensen die starten met zwemmen staan nog aan het begin van het zwemtraject, maar hebben daarentegen zoveel te verbeteren.

En dat maakt het zwemmen juist zo leuk! Want misschien kun je de basisvaardigheden, zoals de schoolslag en rugslag, al prima uitvoeren, maar echt snel zul je waarschijnlijk niet zwemmen.

Daarnaast zullen de afstanden je wellicht tegenvallen, want elke baan kost je beduidend meer moeite dan bij je medezwemmers.

Maar dit is allemaal niet erg! Want je zult snel vorderingen gaan maken en tegelijkertijd veel voor de gezondheid doen. Daarnaast heb je nu nog een beperkte zwemveiligheid, welke gaandeweg steeds verder zal toenemen.

En voordat je het weet zit je op het niveau van de gemiddelde zwemmer. De af te leggen afstanden zijn steeds makkelijker vol te houden en je wordt door steeds minder mensen ingehaald.

 

Maar let op: heb je nooit leren zwemmen, neem dan eerst een kijkje op leren zwemmen voor volwassenen

Kenmerken samengevat

De beginnende zwemmer heeft net het zwemdiploma behaald of heeft zichzelf leren zwemmen. De motivatie om regelmatig te gaan zwemmen is hoog, want er worden immers steeds meer vorderingen geboekt.

Deze zwemmer heeft dan ook veel plezier in het banen zwemmen en wil zich echt gaan verbeteren in de zwemkunst.

En dat is dan ook goed mogelijk: Want vaak wordt alleen de schoolslag met het hoofd boven water gezwommen, waarbij er af en toe een enkelvoudige rugslag en/of (hondjes) borstcrawl als variatie wordt gebruikt.

Echt mooi worden deze zwemslagen dan ook niet uitgevoerd, maar dat komt nog wel! Want je bent immers een beginnende zwemmer…

Tips voor het verbeteren van de gezondheid

Wanneer je jouw gezondheid met zwemmen wilt verbeteren, hoef je eigenlijk nergens op te letten. Want ‘efficiënt zwemmen’ betekent dat je met zo min mogelijk energie een zo groot mogelijke afstand kunt overbruggen.

En aangezien de zwemslagen nog niet efficiënt worden uitgevoerd, zullen de af te leggen zwemafstanden erg zwaar aanvoelen.

Hierdoor ben je dus niet alleen je zwemvaardigheden aan het verbeteren, maar verbeter je ook nog eens je conditie en verbrand daarbij een flink aantal calorieën. Dat is dus mooi meegenomen!

Naar een hoger niveau

De beginnende zwemmer kan de schoolslag en enkelvoudige rugslag op beginnend niveau uitvoeren. Maar misschien heb je tijdens de zwemlessen ook de borstcrawl en rugcrawl al aangeleerd gekregen.

En dat is mooi meegenomen, want zo zul je eerder het niveau van de gevorderde zwemmer bereiken.

Als beginner zul je vooral regelmatig moeten gaan zwemmen. Want je bent je stuwkracht aan het opbouwen zodat je steeds gemakkelijker, een steeds grotere afstand kan zwemmen.

Hierdoor is het dus niet handig om bijvoorbeeld de eerste maand 4x per week te gaan zwemmen en daarna een maand niet. Verstandiger is om 2x per week een bezoek aan het zwembad te brengen en dit vooral een aantal maanden vol te houden.

Een eindpunt voor de beginnende zwemmer is moeilijk te geven; maar als richtlijn kun je houden dat wanneer het je lukt om 30 minuten te zwemmen je het niveau van de gemiddelde zwemmer heeft behaald.

Maar waarschijnlijk zul je ook vrij snel merken dat je niveau hoger gaat liggen, dan de medezwemmers om je heen. En dat is een mooie verdienste van al jouw inspanningen.

Ga zelf aan slag met onze zwemproducten

De beginnende zwemmer kan tijdens het zwemmen dus veel verbeteren. Zo leer je niet alleen je zwemslagen verbeteren of perfectioneren, maar leer je ook nog eens nieuwe zwemslagen aan. En dan hebben we het nog niet eens over al het goeds dit voor je gezondheid doet.

Komen tot het niveau van een gemiddelde of gevorderde zwemmer kun je helemaal zelf door gebruik te maken van onze speciale zwemproducten.

Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leer je de verschillende zwemslagen op je eigen manier aan en wordt je uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Materialen voor de beginnende zwemmer

Goed en lekker zwemmen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top