Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

De 4 pijlers

Onder water zwemmen

De 4 pijlers

Gebruik deze pijlers voor optimaal zwemresultaat

Sporten kan op vele manieren, maar niet elke manier is de juiste.

Helaas wordt dit door menig bedrijf wel aan de consument verkocht: want met hun methode of speciale product bereik je de beste resultaten; en ook nog eens in een zeer korte tijd.

Maar zoals bij elke hype, verdwijnt deze vrij snel, waarna een nieuwe alternatief snel volgen. Zo gaat het nu en zal het helaas altijd blijven gaan.

Maar gelukkig zijn er ook vele goede voorlichters op het gebied van sport, voeding en leefstijl.

Want niet alleen de vele sportinstructeurs willen je graag helpen bij het bereiken van je doelen; er zijn ook verschillende organisaties die jouw gezondheid belangrijker vinden dan het verdienen van geld.

En juist deze organisaties bieden je veel informatie over het verantwoord sporten en het behalen van gewenste resultaten.

Op eigen kracht

De afgelopen jaren heeft de dopingautoriteit in Nederland een belangrijke adviserende rol aangenomen. En niet alleen voor de topsporters, maar ook voor de vele mensen die regelmatig met sporten bezig zijn.

Zo heeft de dopingautoriteit het geweldige boek ‘eigen kracht’ gepubliceerd. Hierin wordt korte metten gemaakt met de afslankmiddelen, magische trainingsschema’s en vele andere onwaarheden.

Het boek leert je hoe je op eigen kracht, dus zonder gebruik van deze middelen, meer resultaat met sporten behaald. En door dit boek voor verschillende doelgroepen (huisvrouw, krassige knar, bodybuilder etc.) te schrijven, kan iedereen op eigen kracht hun doelen behalen.

Alhoewel het boek de afgelopen jaren is uitgebreid met een website, voorbeeldoefeningen en verschillende filmpjes, blijft het wel vooral gericht op het trainen met gewichten.

En dit is zonde aangezien andere sporten, zoals zwemmen, aquasporten, hardlopen etc. ook vele beoefenaars kennen. Maar dat wil niet zeggen dat je deze informatie niet kunt gebruiken.

Want ook bij zwemmen kun je naast de FITT-factoren en algemene trainingsregels de 4 pijlers gaan gebruiken. Je moet dan wel wel een beetje tussen de regels doorlezen, maar je zult er zeker baat bij hebben.

Zwemmen met de 4 pijlers

De dopingautoriteit gaat uit van 4 belangrijke pijlers, welke voor iedereen en elke sport te gebruiken zijn. Want na het lezen over de verschillende pijlers zul je vast begrijpen dat het geen magische methoden zijn en er niets speciaals aan is.

Ze zorgen er juist voor dat je met zwemmen meer resultaat behaald en dit in het dagelijkse leven mee zult nemen. We bespreken training, voeding, herstel en mentaal.

 

Training
Zonder een goede training zul je weinig resultaat behalen. Want je wilt immers met zwemmen je lichaam uitdagen en stimuleren tot verbeteringen. Door slim te trainen (ofwel te zwemmen) kun je dus gewoon zelf zorgen dat je extra resultaten behaald. Maar wat is nu slim trainen en hoe pas je dit op zwemmen toe?

We hebben al gesproken over de algemene trainingsregels die een belangrijk onderdeel van deze pijler zijn. Deze kunnen aangevuld worden met individualiteit (op eigen niveau sporten), met reversibiliteit (stop je met zwemmen, dan zullen ook de vorderingen verdwijnen en met de wet van de verminderde meeropbrengst.
Door met al deze factoren rekening te houden, zul je met dezelfde zwemtrainingen meer resultaat behalen.

 

Voeding
De 4 pijlers staan met elkaar in verbinding en vormen het fundament van een gezond leven. Verwaarloos je 1 pijler, dan zal het fundament verzwakken. Zo is het gebruik van goede voeding een goed voorbeeld: want door te zwemmen verbruik je energie, welke natuurlijk weer aangevuld moeten worden. Daarnaast wil je jouw lichaam stimuleren tot verbeteringen, waardoor je goede bouwstoffen zult moeten innemen. Voeding is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je goed met je zwemtrainingen bezig kunt blijven.

Wat jouw doel ook is, je zult dus je voedingspatroon hierop moeten aanpassen. Tenminste als je zeer intensief en gefocust met je doel bezig bent. Want met een normaal en gezond voedingspatroon krijg je meestal de juiste voedingsstoffen binnen die ervoor zorgen dat je lichaam goed blijft functioneren. Maar wil je extra resultaat dan kan een aanpassing in je voedingspatroon wonderen doen.

 

Herstel
Een belangrijke pijler die vaak verwaarloost wordt is het ‘herstel’. Want door te trainen verbruik je energie en verzwak je jouw lichaam. En dit is nodig zodat je lichaam zich gaat herstellen en wordt gestimuleerd tot verbeteren. Je herstelt niet alleen totdat je weer op je huidige niveau bent, maar verbetert ook nog een stukje extra.

Dit wordt ook wel de supercompensatie-fase genoemd, waarbij het belangrijk is dat er weer getraind gaat worden. Vind de training binnen deze fase plaats (meestal 2-3 dagen na de vorige training), dan zal je lichaam bij elke nieuwe fase een (klein) stukje verbeteren. Gebeurt dit niet, dan zullen de vorderingen weer verdwijnen.

Ook is het herstel natuurlijk belangrijk om überhaupt de trainingen vol te kunnen houden. Want als je jouw lichaam zo afgebroken hebt en geen tijd geeft om te herstellen, zal de volgende training een stuk zwaarder aanvoelen. In eerste instantie zul je dit niet direct merken, maar na verloop van tijd zullen steeds meer lichamelijke klachten zich aandienen. Neem dus de tijd om te herstellen, slaap wat meer en gebruik voeding om het herstel te bevorderen.

 

Mentaal
In de eerste druk van het boek ‘eigen kracht’ werd deze pijler ook wel de motivatie genoemd. Want ook al hou zich op een goede manier bezig met het zwemmen, de voeding en het herstel; de bereikte resultaten kunnen altijd verdwijnen. En dat is zonde aangezien je hier veel tijd in hebt geïnvesteerd! Maar helaas is dit wel waar en het is dan ook belangrijk om mentaal goed bezig te zijn.

De bedoeling is dan ook dat je een levenlang gaat bewegen, sporten of in jouw geval gaat zwemmen. Hierdoor is het wel belangrijk dat je de gekozen sport leuk vind vind of tijdig naar afwisseling gaat zoeken.

Want door te blijven sporten investeer je in de kwaliteit van je leven en blijf je jezelf lichamelijk en geestelijk goed voelen. Maar val je weer terug in een inactief bestaan (het bankhangen), dan zullen de negatieve invloeden als lichamelijke klachten en kans op ziekten weer gaan toenemen.

De motivatie moet dus goed blijven, zodat je het sporten een levenlang kunt blijven doen. Maar wat de beste manier hiervoor is, is per persoon verschillend. Want de ene persoon kan zichzelf heel makkelijk motiveren door zichzelf na elke training te belonen met bijvoorbeeld een tijdschrift of zonnebank.

Terwijl de ander hier meer moeite mee heeft en meestal na een maand alweer stopt met de goede voornemens. Probeer dus naar een manier te zoeken die jou helpt om de motivatie hoog te houden.

Hou het simpel

De besproken pijlers zijn zeer divers en kunnen wij niet in dit artikel uitgebreid bespreken. Maar het laat wel zien dat het eigenlijk hele normale aspecten van een gezond leven zijn.

Want eigenlijk weet iedereen wel dat sporten goed is voor de gezondheid en dat stoppen juist zorgt voor een inactief bestaan. Maar de grote hoeveelheid aan informatie op internet, in tijdschriften en boeken, zorgt er niet voor dat dingen duidelijker worden.

En vooral bij voeding is dit het geval: want wordt je van brood en aardappelen nu wel of niet dik? Is groente nu kankerverwekkend? Melk was altijd de witte motor, maar is het nu een product geworden dat je lichaam afbreekt? En zijn superfoods echt zo gezond als beweerd wordt?

Deze (en vele andere) vragen zorgen ervoor dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar laat je hierdoor niet afschrikken en gebruik het principe van ‘keep it simple stupid’.

Bedenk dat zoals het vroeger allemaal ging, het prima was. Gewoon gezond eten en meer bewegen. En door regelmatig wat variatie aan je voedingspatroon toe te voegen ben je op een goede (en simpele) manier met je gezondheid bezig. Meer is het niet!

Twijfel je over iets?

Het kan best zo zijn dat je weer over een nieuwe sport of voedingstrend hoort en twijfelt of dit wel goed voor jou is. Het beste kun je dan niet internet gaan afspeuren, aangezien je dan misschien wordt verleid tot aankoop van zo’n zogenaamd fantastisch product.

Om goede informatie te vinden, kun je bijvoorbeeld wel de volgende betrouwbare websites gebruiken:

 

Voedingscentrum: eerlijk over voeding

Eigen kracht: eerlijke informatie over de 4 pijlers

NISB: Nederlands instituut voor sport & bewegen

Sportzorg: veilig sporten met een blessure of aandoening

EerlijkSportAdvies: alles over sport, voeding en leefstijl

Onze Sportbibliotheek: Ga zelf aan de slag met sport, voeding en leefstijl op een verantwoorde manier.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Materialen voor het zwemmen

Goed en lekker zwemmen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top