Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Valkuilen

Bekende valkuilen bij het zwemmen

Valkuilen bij het zwemmenWanneer u wilt gaan zwemmen, kunt u gebruik maken van de ervaringen van andere sporters. Want menig zwemmer komt na enkele weken of maanden bepaalde valkuilen tegen, met elk hun eigen effect. En aangezien u nu de volgende bent die met zwemmen gaat starten, of hier al even mee bezig bent, hoeft u natuurlijk niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Maak dus gebruik van de ervaringen van andere zwemmers en houdt vooraf alvast rekening met bekende valkuilen die u kunt gaan tegenkomen. Zo staat u niet voor verrassingen wanneer deze problemen zich aandienen en kunt u vooraf al bepalen hoe u wilt gaan handelen. En door deze tegenslagen geen kans te geven, voorkomt u teleurstelling en zorgt u ervoor dat u (op de lange termijn) meer resultaat behaald.

 

 

Op een verkeerd tijdstip gaan zwemmen

Het grootste frustratiemoment tijdens het zwemmen is toch wel de drukte. Want met al die mensen om u heen kunt u niet lekker doorzwemmen, wat uiteindelijk zorgt voor flink wat irritaties. En na een aantal keer achter een paar slome mensen gezwommen te hebben, is de frustratie vaak zo groot dat u de volgende keer gewoon niet meer komt.

Voordat u gaat beginnen, of in de beginfase van het zwemtraject, moet u dus rekening houden met deze bekende valkuil. Om dit te voorkomen kunt u dus het beste even contact opnemen met het zwembad over de rustige tijden. Want vaak is het op bepaalde dagen en in de zogenaamde daluren rustiger en kunt u lekker uw trainingsschema afwerken. En heeft het zwembad alleen maar drukke tijdstippen, kijk dan eens bij een ander zwembad in de buurt. Misschien moet u 10 minuten langer rijden, maar het zal zeker de moeite waard zijn.

 

Droge huid

Water en de verschillende chemicaliën in het zwembad kunnen uw huid in sterke mate uitdrogen. Uw huid voelt dan na het zwemmen zeer droog en trekkerig aan en het enige wat u wilt is krabben. Maar dit laatste is natuurlijk niet goed, want het zorgt ervoor dat u uiteindelijk de huid kapot krabt. Voorkom uitdroging dus door voor en na afloop van het zwemmen goed te douchen. Zo spoelt u vuiligheid van uw huid af, waardoor de prikkelende stoffen zich niet meer in uw huid nestelen. Smeer u daarnaast ook regelmatig in met hydraterende créme, om de huid gezond en elastisch te houden.

Blijft u last houden van een droge of geïrriteerde huid, dan kan het best zijn dat u allergisch bent voor de gebruikte stoffen (vooral chloor) in het water. In dit geval kunt u smeren wat u wilt, maar dit zal weinig uithalen. Beter is dan om te zoeken naar een zwembad waarbij er gebruik wordt gemaakt van zout-elektrolyse en er nauwelijks chloor in het water zit. Heeft het allemaal geen effect, dan kunt u in de zomerperiode wel gaan zwemmen in buitenwateren; maar hiertussen beter een andere sport zoeken. Want uiteindelijk moet u toch een levenlang bewegen op een prettige manier.

 

 

Negatieve ervaringen

Een valkuil die menig persoon heeft meegemaakt zijn de negatieve ervaringen in het zwembad. En dit kunnen uiteenlopende ervaringen zijn, zoals onbeschoft personeel, vieze kleedruimtes, maar bijvoorbeeld ook het hoofd stoten, een trap krijgen of regelmatig last krijgen van kramp. Wat de reden ook is, het kan er soms voor zorgen dat u hierdoor geen zin meer heeft om te gaan zwemmen.

Negatieve ervaringen met betrekking tot de sportaccomodatie kunt u natuurlijk bij het management aankaarten; maar als er geen verbeteringen komen kunt u beter een ander zwembad zoeken. Maar uw hoofd tegen de kant stoten of door kramp moeite hebben om weer op de kant te komen, kunnen ook op een bepaalde manier voor angst zorgen. Wanneer dit gebeurt is het belangrijk om niet aan deze nieuwe angst toe te geven. Want door deze uit de weg te gaan, wordt de angst alleen maar groter en durft u uiteindelijk helemaal het water niet meer in.

Probeer uw negatieve ervaring dus actief op te lossen, ook al gaat dat met kleine stapjes. Want zo wordt het zwemmen weer leuk en daar gaat het uiteindelijk om!

 

 

Uw motivatie

Het belangrijkste om uw goede voornemens na te streven is het behouden van een goede motivatie. Want zou u na enkele weken of maanden weer stoppen met zwemmen, dan zullen alle gemaakte vorderingen op den duur ook weer verdwijnen. En waarschijnlijk valt u dan snel terug in uw oude gedragspatronen, waarbij u liever op de bank hangt, zondigt met voeding of weer een stressvol leven gaat leiden.

Een goede motivatie is dus ontzettend belangrijk. Zo zal iemand die de motivatie hoog weet te houden, met veel plezier blijven zwemmen en steeds een stapje verder richting een gezond leven gaan. Want uiteindelijk is het de bedoeling om een levenlang te bewegen, zodat u de kans op ziektes verminderd, stress geen kans geeft, overgewicht tegengaat en u beter in uw vel blijft zitten. En dit is niet een proces van een paar maandjes zwemmen, maar vraagt om een levenlang investeren in uw gezondheid. Daarom is het zo belangrijk dat zwemmen echt bij u past of dat u dit afwisselt met andere sporten.

Probeer uw motivatie dus hoog te houden en voorkom dat stressfactoren (het niet behalen van doelen, tijdsdruk, zeurende familieleden etc.) invloed hebben op uw goede voornemens. Soms is het even doorzetten, maar u weet inmiddels waar u het voor doet en welke resultaten u met eerdere pogingen heeft al behaald.

 

 

Wet verminderde meeropbrengst

Bij de eerdere artikelen over de 4 pijlers en de FITT-factoren hebben we al gesproken over verschillende trainingsregels, waarmee u meer resultaat kan behalen. Maar na enkele maanden een mooie resultaten geboekt te hebben, lijkt het opeens alsof u geen vooruitgang meer boekt. Gebeurt dit, dan spreken we over de wet van de verminderde meeropbrengst. En of u nu wilt of niet, elke serieuze zwemmer gaat tegen deze wet aanlopen.

Dit stopmoment kan u erg demotiveren; maar bedenk dat dit een natuurlijk proces is en een signaal om uw zwemschema aan te gaan passen. Want nu uw lichaam eenmaal gewend is aan de bewegingen die u heeft uitgevoerd, kunt u variatie toepassen om deze weer uit te dagen. U kunt dus nieuwe slagen zwemmen (die in het begin erg zwaar aanvoelen), werken met materialen of gebruik maken van de interval-methode. Hierbij zwemt u bijvoorbeeld 2 banen erg snel en 1 baan weer rustig. En natuurlijk kunt u als variatie ook één van de aquasporten afwisselen met het zwemmen. Door dit nieuwe trainingsschema daagt u uw lichaam weer uit en zult u weer resultaten gaan behalen.

 

 

Er zijn nog meer bekende valkuilen waar u vooraf al rekening mee kunt houden. Zo kan verandering eng zijn, is er de sociale omgeving die invloed hebben op uw motivatie en is er veel marketingmanipulatie in verschillende media. Deze andere valkuilen worden verder besproken bij het onderdeel aquasporten.

 

Naar top