Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Trainingsregels

Algemene trainingsregels

Verstandig sportenMeer resultaat behalen lukt het beste wanneer u weet wat u doet en hierbij zorgvuldig te werk gaat. Zo heeft u inmiddels uw persoonlijke doelen opgesteld en de FITT-factoren voor de komende tijd bepaald. Maar nu is het zaak om het bedachte ook in de praktijk uit te gaan voeren; en dat is niet altijd even gemakkelijk!

Maar lukt het even niet of lijkt het teveel om allemaal mee bezig te zijn, maakt u zich dan vooral niet druk! Want we spreken hier over het behalen van meer resultaat, en dat is vooral belangrijk wanneer u al wat langer bezig bent. In het begin zult u namelijk al veel resultaat behalen door gewoon regelmatig te gaan zwemmen. Mits u dit natuurlijk wel braaf blijft doen en niet steeds meer gaat spijbelen. En wilt u toch meer resultaat behalen gebruik dan de algemene trainingsregels.

 

 

Zwemmen met de algemene trainingsregels

Net als bij elke sport, zijn er ook bij het zwemmen bepaalde regels die voor extra resultaat zorgen. Door hier rekening mee te houden zult u uw lichaam op een effectieve manier trainen en betere resultaten behalen. We bespreken:

 

Specificiteit: Als je beter in een sport wilt worden zul je gerichter moeten trainen. Voor beginnende sporters is deze regel misschien nog niet zo interessant; maar wilt u beter worden in uw huidige sport dan zult u wel rekening moeten houden met deze trainingsregel. Wat je oefent en blijft verzwaren, dat train je. Wilt u dus de zwemslagen verbeteren, dan moet u vooral hier mee bezig zijn. Maar het verbeteren van de conditie vraagt weer om een andere specificiteit. Want hierbij moet u vooral de intensiteit hoog houden en het hart en de longen flink laten werken.

 

Progressiviteit: Het lichaam raakt aan de intensiteit van de training gewend en zal naar verloop van tijd steeds minder uit balans worden gebracht. Hierdoor hoeft het lichaam dus niet te groeien en zult u ook minder vooruitgang boeken. Blijf dus letten op uw mate van inspanning en zorg dat u na afloop, niet nog een keer dezelfde training  kunt uitvoeren. Belangrijk is dat u steeds zwaarder gaat trainen en zo resultaat blijft behalen. Gelukkig kunt u, door uzelf de tijd te geven, de verzwaarde training ook steeds beter handelen.

 

Geleidelijkheid: Wanneer u in het begin gelijk op volle toeren gaat trainen, bestaat de kans dat u uzelf voorbij loopt. U kunt dan last krijgen van pijntjes of blessures, waardoor u uw goedbedoelde sportpogingen moet staken. Bouw de zwaarte (de intensiteit) en het aantal keer sporten per week (de frequentie) geleidelijk op en geef uzelf en uw lichaam de tijd om aan deze nieuwe belasting te wennen.

 

Variatie: we hebben het al vaker besproken en dit is dan ook een belangrijke valkuil die u kunt tegenkomen: Uw lichaam went aan een bepaalde training en zal dus steeds minder gaan groeien. Belangrijk is om het lichaam uit balans te brengen en te dwingen om te gaan herstellen. Een oefening of zwemslag die u niet kent en loodzwaar aanvoelt is dus een goede oefening om in uw sport te integreren. Aan deze nieuwe beweging is het lichaam dus niet gewend en het is dus een uitstekend middel om mee te variëren. Houdt in uw achterhoofd dat u na 6-8 weken gewend bent aan een beweging. Dan is het tijd om nieuwe bewegingen te gaan uitvoeren en dit wederom na 6-8 weken te wijzigen.

 

Vermoeidheid: Na een training moet u altijd vermoeid zijn; u heeft uzelf goed afgepeigerd en bent niet meer in staat dezelfde training nog een keer te kunnen uitvoeren. Het lijkt misschien vreemd, maar dit afgematte gevoel zorgt ervoor dat uw lichaam zeer goed op uw training reageert, zichzelf gaat herstellen en daardoor gaat groeien naar een betere versie. Daarnaast zorgt het sporten voor de aanmaak van stoffen in de hersenen, welke u een goed gevoel geven.
Heeft u het gevoel dat u toch niet het optimale uit uw training heeft gehaald; zorg er dan voor dat u de volgende training een tandje erbij doet en uw lichaam echt gaat uitdagen. Wees in ieder geval wel trots dat u bent wezen sporten, leer hiervan en voel steeds beter aan of u te langzaam of juist te hard aan het sporten bent.

 

Continuïteit: Een belangrijke factor voor het behalen van (meer) resultaat is het langdurig volhouden van uw sporttraject. Want u kunt namelijk nog zoveel willen en hierbij hoge eisen aan uzelf stellen, maar u moet het sporten wel vol kunnen houden. Iemand die een jaar lang 2x per week gaat sporten, bereikt veel meer dan iemand die zichzelf gek loopt te maken en binnen enkele weken of maanden weer stopt. Hierdoor is al het werk, de keren sporten en de geïnvesteerde moeite voor niets geweest.Hou het dus simpel en blijft gericht op uw lange termijn doelen. Gebruik vervangende doelen wanneer u een keer geen zin heeft om te sporten en blijf gericht op uw nieuwe actieve leven. Heb geduld met het bereiken van resultaten (al gaat dit best snel), wees positief en blijf proberen als u eigenlijk wilt stoppen.

Naar top