Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Tips bij het zwemmen

Tips bij het zwemmen

Tips voor bij het zwemmenWanneer u gaat zwemmen, wilt u dit natuurlijk wel op een goede manier doen. U bent immers aan het investeren in uw gezondheid en uw zwemvaardigheid, en het zou dan ook zonde zijn wanneer u maar wat aanmoddert. Want met de juiste trucjes, goede informatie en een gerichte aanpak, wordt zwemmen veel leuker en zult u nog meer gaan profiteren van de voordelen van sporten in het water.

Hoe u dit kunt doen, leggen wij uit met onze tips.

 

 

Onderhouden van de zwemvaardigheid

Ook al hebben de meeste mensen vroeger hun zwemdiploma’s behaald, de zwemveiligheid kan in de loop der jaren wel steeds minder worden. En zeker wanneer iemand al enige tijd niet heeft gezwommen, is dit goed op te merken. Zo weet men de zwemslagen vaak nog wel, maar komt men nauwelijks meer vooruit in het water. Gaat deze persoon in open water zwemmen, dan zult u begrijpen dat de kans op verdrinking erg hoog is. De persoon kan zichzelf immers niet meer redden.

Gelukkig is hier wel iets aan te doen: de zwemveiligheid verbeteren kan simpelweg door veel te gaan zwemmen. U zult hier in het begin waarschijnlijk veel moeite hebben, maar dit zal snel beter gaan. Door te beginnen met korte afstanden, en tussendoor even uit te rusten, bent u het zwemmen weer aan het opbouwen. Gaandeweg zult u merken dat u met steeds minder moeite, een grotere afstand kunt afleggen. Blijven zwemmen is dus zeer belangrijk.

Wilt u dit liever onder gecontroleerde omstandigheden doen, neem dan een aantal zwemlessen voor volwassenen. U krijgt dan les van een ervaren zweminstructeur en leert de juiste trucjes om weer op uw oude zwemniveau te komen. Lees meer over zwemles en (leren) zwemmen op de website van de Zwemles specialist.

 

 

Tijdstip

Het tijdstip waarop u gaat zwemmen kan erg belangrijk zijn wanneer u uw gezondheid wilt verbeteren. Zo is het tijdens het banen zwemmen vaak erg druk en kunt u meestal niet lekker doorzwemmen. Maar dit is niet altijd het geval: zo is het in de ochtend of later op de avond, vaak een stuk rustiger en kunt u veel meer tempo maken. Daarnaast is het ook mogelijk dat op sommige tijdstippen, andere baden open zijn. U kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van het instructiebad, waar u wel kunt staan en waar het water iets warmer is.

Welke tijdstippen handig voor u kunnen zijn, verschilt per persoon en per zwemlocatie. U kunt hiervoor het beste informatie vragen aan de medewerkers van het zwembad. Deze kunnen u helpen met uw vragen en de beste keuzes aan u voorleggen.

 

 

Doelstellingen behalen

Sporten zonder gerichte aanpak geeft meestal weinig resultaten. Het is dan ook verstandig om goed te bedenken wat u nu eigenlijk wilt gaan bereiken met uw training. Zo kunt u met zwemmen de nodige kilo’s afvallen, maar ook uw conditie in grote mate verbeteren. Voordeel hiervan is dat het afvaleffect of uw verbeterde conditie, ook merkbaar zal zijn tijdens een training op het droge. Andersom is dit minder het geval, en zal iemand met een goede conditie toch moeite kunnen hebben met zwemmen. Er rust immers meer druk van het water op het bovenlichaam, waardoor het hart en de longen harder moeten werken.

Maar met zwemmen kunt u ook andere doelstellingen nastreven: Zo kunt u meer spiermassa gaan opbouwen, wat uw lichaamscontour zal verbeteren. Ook zult u door te gaan zwemmen meer stress en afvalstoffen uit uw lichaam verwijderen, waardoor u er gezonder uit gaat zien en u uzelf mentaal beter gaat voelen. Gevolg hiervan is een groter zelfvertrouwen en een beter lichaamsbeeld.

Heeft u geen zin om met bovenstaande doelstellingen bezig te zijn, maar wilt u gewoon gaan zwemmen; dan is de doelstelling algemeen welbevinden misschien meer geschikt voor u. Bij deze doelstellingen gaat het niet om cijfers, maar sport men gewoon om zichzelf beter te voelen.

Een laatste doelstelling bij zwemmen is het verbeteren van de zwemvaardigheid en zwemveiligheid. U wilt bijvoorbeeld zwemvaardiger worden omdat u met uw kleinkinderen wilt kunnen zwemmen.


Lees meer informatie over het nastreven van de verschillende doelstellingen.

 

 

Relax na het zwemmen

Een zwembad biedt zoveel meer dan alleen maar zwemmen. Zo kunt u meestal gebruik maken van extra voorzieningen als het bubbelbad, de stoomcabines of de zonnebank. Meer over relaxen leest u bij het onderdeel genieten na het zwemmen.

 

Drink voldoende

Wanneer u gaat sporten op het droge, zult u merken dat u meer gaat zweten. U verliest vocht waardoor uw lichaam minder goed gaat functioneren, uw prestaties verminderen en u later op de dag een knallende hoofdpijn kunt krijgen. Op het droge merkt u dit verlies van vocht, maar in het zwembad ligt dit toch net even wat anders.

Tijdens het zwemmen (of bewegen in het water) bent u ook aan het zweten. Doordat u wordt omringd door water zult u dit vochtverlies nauwelijks opmerken. Vaak begint u na uw zwembadbezoek flink te zweten of krijgt u last van hoofdpijn. Het is dus belangrijk om uw vochtbalans op peil te houden!

Tijdens het zwemmen kunt u dus het beste een flesje water meenemen. Deze zet u op de badrand, zodat u na een aantal banen of minuten, uw vochtbalans weer kunt aanvullen. Zo houdt u uw vochtgehalte op peil en zult u minder last hebben van een gedeeltelijke uitdroging. Maar ook na het sporten is het belangrijk om meer vocht tot u te nemen. De processen in het lichaam gaan na het sporten nog even door, en voldoende vocht zorgt ervoor dat uw lichaam goed blijft functioneren. Daarnaast worden de afvalstoffen
 welke worden geproduceerd door de training – uit het lichaam verwijderd.

 

 

Wees niet te fanatiek

U bent natuurlijk  niet alleen in het zwembad en u zult zich dan ook aan een aantal (ongeschreven) regels moeten houden. Zo zwemmen de mensen meestal zoveel mogelijk aan de rechterkant en worden rugslagen (vanwege de kans op botsingen) niet erg gewaardeerd. En hoe vervelend het ook kan zijn wanneer u stevig wilt doorzwemmen, ook keuvelende huisvrouwen mogen hun banen zwemmen.

Maar andersom kunnen er ook irritaties ontstaan. Want er zijn ook te fanatieke zwemmers die met niemand rekening houden. Op een hoog tempo worden andere zwemmers bijna omver gezwommen of krijgen ze onder water een harde trap. Het fanatieke zwemmen dus ook niet erg wenselijk.

Aangezien iedereen evenveel voor het zwemkaartje heeft betaald, proberen de meeste zwembaden extra rekening te houden met de verschillende bezoekers. Op drukke momenten worden vaak aparte banen gereserveerd voor de gevorderde zwemmers. In deze ‘snelle banen’ zijn trage zwemmers niet welkom en kunt u dus lekker doorzwemmen.

 

 

Verdiep u in uw sport

Wanneer u met zwemmen bezig bent, zult u al vrij snel lichamelijke resultaten opmerken. Zo gaat het nemen van de trap makkelijk, slaapt u misschien beter of kunt u weer uw favoriete broek aan. Dit zijn leuke gevolgen van het sporten en kunnen uw motivatie – het door blijven gaan met zwemmen – hoog houden. Maar helaas zult u niet elke week de behaalde resultaten opmerken. En toch moet u dan gemotiveerd blijven.

Om uw motivatie hoog te kunnen blijven houden, kunt u zich ook meer in deze sport gaan verdiepen. U kunt bijvoorbeeld nieuwe zwemslagen aanleren of uzelf verdiepen in bepaalde achtergrondinformatie. Daarnaast kunt u uzelf natuurlijk ook motiveren door regelmatig met een zwemgroep (als conditie zwemmen) mee te doen of door zwemwedstrijden op tv te volgen. Uiteindelijk moet dit er allemaal voor zorgen dat u gemotiveerd blijft en niet na enkele weken weer stopt met zwemmen. Zoals al eerder gezegd: een goede motivatie zorgt voor een levenlang zwemmen!

 


Probeer andere zwem- en aquasporten

Zwemmen is leuk en erg goed voor de gezondheid, maar kan soms ook erg eentonig worden. Wanneer u zwemmen saai gaat vinden, raden wij u aan om andere zwem- en aquasporten uit te proberen. U kunt hierbij denken aan:

  • Aquarobics
  • Aquajogging
  • Aquaspinning
  • 50+ trainingen
  • Conditie zwemmen
  • Borstcrawl zwemmen


Meer over bovenstaande sporten vindt u bij het onderdeel Aquasporten.

 

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top