Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen voor zwangeren

Zwemmen voor zwangeren

Zwemmen voor zwangerenVoor en na de zwangerschap gaat er een heleboel veranderen. En niet alleen hoe uw dag eruit gaat zien, maar ook de veranderingen die allemaal in uw lichaam plaatsvinden. Zo maakt uw lichaam zich gedurende de zwangerschap klaar voor een optimale groei van uw kindje en natuurlijk voor een gemakkelijke bevalling.

Na de bevalling zal uw wereld er compleet anders uit zien; want niet alleen gaat u genieten van uw kindje, maar ook uw lichaam gaat ontzwangeren. U heeft immers een flinke inspanning moeten leveren, waardoor de balans van uw lichaam verstoord is geraakt. En alhoewel het herstellen per persoon verschillend is, kunnen er meerdere maanden overheen gaan voordat u zich weer de oude voelt.

 

 

Veranderingen in het lichaam tijdens de zwangerschap

De prenatale (voor de zwangerschap) veranderingen in het lichaam worden voornamelijk veroorzaakt door hormonale invloeden. Hierdoor ontspannen de banden rondom de gewrichten en de spieren, waardoor deze minder belastbaar zijn. Daarentegen komt er elke maand wel meer belasting, uw kindje groeit immers, bij. Klachten als rugpijn, spierpijn en vermoeide voeten kunnen zich dan ook steeds meer aan gaan dienen.

Natuurlijk zijn er ook nog veel meer processen in het lichaam aan het veranderen. Want de bloeddruk kan toe-of juist afnemen, u bent sneller moe, kunt spataderen krijgen en uw maag en blaas krijgen meer te verduren. Deze klachten zijn natuurlijk normaal, maar kunnen wel erg vervelend zijn. En ze zorgen er ook nog eens voor dat bewegen steeds moeilijker gaat, waardoor de zwangere vrouw bij inactiviteit zich steeds slechter voelt en in een vicieuze cirkel terecht komt. Maar gelukkig kan bewegen de klachten grotendeels verminderen en vooral in het water zult u zich snel een stuk beter voelen.

 

 

Bewegen in het water

Meer bewegen kan wonderen doen voor de zwangere vrouw. Echter zijn sporten op het land vaak een grote belasting voor het lichaam, waardoor dit steeds onprettiger zal aanvoelen. Bewegen in het water is hiervoor dan ook de ideale oplossing! Want het zorgt ervoor dat u zich heerlijk gewichtloos voelt en een keer niet het voltallige lichaamsgewicht moet meedragen. Daarnaast zorgt het warme en golvende water voor een ontspannen gevoel in uw spieren en gewrichten, waardoor u zich gemakkelijker kunt bewegen en geen spierpijn zult ervaren. En naast deze ontspannende eigenschappen bent u ook nog eens uw lichaam aan het trainen. Bewegen in het water is dus ideaal voor zwangeren!

 

 

Zwangerschapszwemmen

Een goede manier om te bewegen tijdens de zwangerschap is het zogenaamde zwangerschapszwemmen. Hierbij krijgt u samen met andere zwangere vrouwen (en soms de mannen) les van een ervaren zweminstructeur of instructrice. Met deze groep gaat u op een verantwoorde manier werken aan uw gezondheid, uw ademhaling, uw houding en natuurlijk aan ontspanning. Uiteindelijk met als doel om gezonder richting de bevalling te komen.

Aangezien dit specialisme gaat over zwemmen en aquasport, verwijzen wij u voor meer informatie naar de website van de Zwemles specialist. Lees dus snel verder over zwangerschapszwemmen.

 

 

Zwemmen voor zwangeren

Veel zwangere vrouwen vinden het heerlijk om te gaan zwemmen. Even niet dat grote gewicht meedragen, die pijn voelen en gewoon bewegen zonder belemmeringen; voor velen is zwemmen dus een uitkomst. Maar alhoewel zwemmen erg geschikt is voor zwangeren, zo moet er wel op een aantal dingen worden gelet. Want vrouwen die problemen ervaren tijdens de zwangerschap moeten eerst overleggen met hun huisarts of verloskundige. Zo weten ze of ze op een veilige manier kunnen gaan sporten.

Eigenlijk gaat het bij het zwemmen vooral om te luisteren naar uw eigen gevoel. Want ieder persoon is verschillend en kan weer andere klachten of beperkingen hebben. Maar over het algemeen kunnen de meeste zwangeren gewoon gaan zwemmen, mits ze dit wel voorzichtig doen. Zo bestaat er door de gladde vloer natuurlijk altijd een kans op uitglijden en heeft u als zwangere meer kans op kramp tijdens het zwemmen. En wanneer u wilt gaan zwemmen is het natuurlijk wel belangrijk om zwemveilig te zijn. U moet wel kunnen zwemmen alvorens u het water in stapt.

Om vermoeidheid en verveling zo min mogelijk aanwezig te laten zijn, is het aan te raden om niet constant dezelfde zwemslag uit te voeren. Want met alleen het zwemmen van de schoolslag blijft uw rug teveel hol staan, waardoor rugklachten juist kunnen verergeren. Zwemmen op de rug kan dit voorkomen aangezien u in een horizontale houding ligt en uw spieren hiermee ontlast worden. Wel moet erop gelet worden dat u, wanneer u zich niet goed voelt, weer rustig overeind komt. Want het kindje kan soms drukken op een groot bloedvat (het zogenaamde V.C. Syndroom), waardoor men in rugligging duizelig kan worden.

Tijdens het zwemmen moet u zich vooral prettig voelen en richten op uw ademhaling. Het is dan ook niet verstandig om u bezig te houden met het verbeteren van uw zwemslagen. Zo kunt u, wanneer u bijvoorbeeld de borstcrawl nog niet beheerst, dus beter een andere slag gaan zwemmen. Daarnaast is het ook raadzaam om de beweginguitslagen niet al te groot te maken en  vooral de schouder-, buik-, rug- en heupspieren voorzichtig te trainen. Gewoon rustig zwemmen, letten op uw ademhaling en ontspannen zijn is vaak genoeg.

 

 

Aquasporten voor zwangeren

Alhoewel zwemmen erg prettig voor zwangeren, kan dit op den duur ook als saai worden beschouwd. Maar gelukkig zijn er meer mogelijkheden en u kunt altijd één van de aquasporten gaan proberen. Want zo sport u nog steeds op een prettige manier, traint u weer andere spieren en blijft u van de positieve eigenschappen van het water profiteren.

Aangezien er grote verschillen in aquasporten zijn, is het raadzaam om hier vooraf met de instructeur over te praten. Want deze kan u dan adviseren over het uitvoeren van bepaalde oefeningen en u een beetje in de gaten houden. Maar net als bij zwemmen is ook bij het aquasporten de gouden tip: luister naar uw eigen lichaam! En twijfelt u of u mee kunt doen met een aquasport, neem dan vooraf contact op met uw huisarts of verloskundige.

 

 

Algemene tips voor zwangeren

Om uw zwangerschap prettiger te laten verlopen, kunt u gebruik maken van de volgende tips:

  • Weet u niet of u met uw zwangerschap mag sporten, neem dan altijd contact op uw huisarts.
  • Warmte is altijd prettig voor uw rug. Gebruik hot stones of een warmte kompress om de doorbloeding te verbeteren en de pijn te verminderen.
  • Bij het zwemmen moet u zich vooral richten op ontspanning en een goede ademhaling. Uiteindelijk moet u zich na het zwemmen ontspannen en uitgerust voelen.
  • Maak de bewegingsuitslagen (bijvoorbeeld het rondje benen) niet te groot.
  • Gebruik hulpmiddelen als zwembandjes, matten of een plankje voor extra comfort
  • Eet iets kleins voordat u gaat sporten of houdt een kontje suiker bij de hand om een laag bloedsuikerspiegel te voorkomen.
  • Drink altijd voldoende water
  • Weet hoe u in geval van kramp kunt handelen. Zwem dus niet in het midden van het zwembad en probeer uw spieren ontspannen op te rekken.
  • Douche voor en na het zwemmen/aquasporten aangezien bepaalde chemicaliën in het water prikkelend zijn voor de huid en slijmvliezen.
  • Wanneer de vliezen gebroken zijn is zwemmen niet meer toegestaan. Gebeurt dit in het water, blijf dan rustig en verlaat het bad (licht eventueel een zwembadmedewerker in). Schakel hierna uw verloskundige in.

 

 

Naar top