Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Zwemmen met rugklachten

Zwemmen met (lage) rugklachten

Een goede manier om van je klachten af te komen
Een man met rugpijn

In onze westerse samenleving komen lichamelijke aandoeningen steeds vaker voor. Want door een zittend bestaan en steeds minder lichaamsbeweging, raakt ons lichaam nu eenmaal uit balans.Wij mensen zijn dan ook gemaakt om te bewegen, waarbij een inactieve leefstijl zorgt voor lichamelijke ongemakken. En alhoewel dit erg vervelend is, is er in de meeste gevallen wel iets aan te doen!

Niet voor niets kampt meer dan 20% van de Nederlandse mensen regelmatig met rugklachten. Want we zijn nu eenmaal een stuk minder fit dan de mensen van vroeger en dat heeft natuurlijk wel gevolgen. Zo wordt men door de lichamelijke klachten nog minder actief en belandt men eigenlijk in een negatieve spiraal. Maar meer en gerichter gaan bewegen kan dit gelukkig doorbreken; en vooral de natte sporten kunnen hier een belangrijke oplossing bij zijn.

Oorzaken van (lage) rugklachten

Alhoewel veel mensen regelmatig last hebben van rugklachten, moeten we hier wel een verschil bij opmerken. Want bij sommige mensen zijn de rugklachten echt aan specifieke problemen toe te schrijven, zoals een hernia of een probleem met de wervels. Maar bij de meeste mensen is de oorzaak van de klachten minder duidelijk. Deze klachten noemen we dan ook de a-specifieke rugklachten en kunnen veel onzekerheid oproepen. Want als men niet weet waar de klachten vandaan komen, hoe moeten ze dan opgelost worden?

De pijn die mensen bij de a-specifieke rugklachten ervaren, worden vooral veroorzaakt door gespannen spieren. Want deze raken door het continue aanspannen steeds slechter doorbloed en worden daardoor steeds stijver. Het gevolg is dat deze uitstralende pijn ervoor zorgt dat we nog minder aan beweging gaan doen, waardoor we in een vicieuze cirkel belanden. De spieren blijven slecht doorbloed, doen pijn en elke beweging wordt steeds moeilijker om uit voeren.

Aangezien de rug slecht doorbloed is, zal deze weinig extra belasting kunnen hebben. Zo kan stress en spanning zich beter nestelen in de rug, kan een mindere ondergrond ervoor zorgen dat u minder goed slaapt en zorgt verkeerd tillen ervoor dat de pijn opeens in uw rug schiet. Het zijn allemaal factoren die veel minder waren voorgekomen als de doorbloeding en conditie van rugspieren goed was geweest. Dus daar ligt dan vaak ook de oplossing: Meer bewegen, ondanks uw lichamelijke klachten!

 

 

Raadpleeg een arts

Meer gaan bewegen wordt door bijna elke specialist aangeraden, mits er geen contra-indicaties zijn. Want is de pijn in uw rug te erg of twijfelt u over uw klachten, neem dan gewoon contact op met uw huisarts. Deze kan u onderzoeken en indien nodig doorverwijzen naar een specialist. En komt uw arts ook op a-specifieke rugklachten uit, dan zal u waarschijnlijk worden geadviseerd om meer te gaan bewegen.

zwemslagen uitgelegd

Bewegen in het water

Met zwemmen & aquasporten voelt je rug snel beter

Om de vicieuze cirkel te doorbreken en de doorbloeding  van uw rugspieren te verbeteren, moet u dus meer gaan bewegen. En daar biedt het zwembad, in tegenstelling van sporten op het droge, de oplossing. Want op het land krijgt uw lichaam te maken met de zwaartekracht en harde klappen op het lichaam. Hierdoor wordt het lichaam te zwaar belast, wat u nu juist niet nodig heeft.

Maar bewegen in het water heeft dit niet! In het water heeft u namelijk te maken met de opwaartse kracht, waardoor deze schokken niet zullen plaatsvinden. Daarnaast heeft het warme water natuurlijk ook extra invloed op de doorbloeding van uw spieren en dan hebben we het nog niet eens gehad over de masserende werking van het water. Want door de golvende beweging die het water maakt, krijgen uw spieren ook nog eens een ontspannende massage!

Bewegen in her water kan dus wonder voor uw rugklachten doen! Zo bent u wel uw lichaam aan het trainen (en de doorbloeding aan het verbeteren), maar wordt de rug niet te zwaar belast. U herstelt sneller van de inspanningen en verbetert ook nog eens uw algemene gezondheid. Het gevolg hiervan is dat u langzaam de vicieuze cirkel doorbreekt en weer kunt gaan genieten van het leven.

 

 

Zwemmen voor de rug

Een veelgehoord advies bij rugklachten is… gaan zwemmen! Maar alhoewel deze sport erg geschikt is voor het verbeteren van de gezondheid, kan het de rugklachten ook erger maken. Want wanneer men op de borst gaat zwemmen, wordt er vaak met het hoofd boven water gezwommen of wordt deze tijdens het ademhalen boven water getrokken. Hierdoor ontstaat veel spanning op de nek- en rugspieren, waardoor de klachten juist kunnen verergeren. Gaan zwemmen moet dus vooral op de rug gebeuren, waarbij een horizontale ligging zo veel mogelijk aanwezig is. 

 

Aquasporten voor de rug

Vooral de aquasporten zijn erg geschikt voor mensen met lage rugklachten. Want de houding is niet meer horizontaal, maar juist verticaal. Men staat rechtop in het water waardoor er nauwelijks spanning op de rugspieren zal optreden. Hierdoor kan (binnen de pijngrens) aan het gehele spierstelsel worden gewerkt, waardoor de rugklachten langzaam zullen verdwijnen.

Wel is belangrijk dat de bewegingen tijdens het aquasporten rustig worden uitgevoerd. Want soms gaat het er tijdens deze lessen pittig aan toe en is is er geen tijd om te letten op een goede lichaamshouding. En juist het bevorderen van het lichaamsbesef (het corrigeren wanneer u een verkeerde houding aanneemt), is belangrijk om volledig van de rugklachten af te komen. Wanneer de les te pittig is, kies dan voor een andere aquasport of sport op uw eigen niveau.

Wellicht interessant voor jou

Om op verschillende manieren van je rugklachten af te komen

Rugklachten kunnen verminderen door regelmatig te gaan zwemmen. Maar er zijn ook andere mogelijkheden: want door aan uw leefstijl te werken, en bijvoorbeeld op de rugklachten te concentreren, kunt u de aanwezige spanning wegnemen. Of door het rekken van uw rugspieren, blijven deze extra soepel. Daarnaast kunt u natuurlijk ook thuis oefeningen doen, om de rug sterker te maken.

Al deze manieren zijn terug te vinden in het Kennisplatform van de Sportbibliotheek. Hier vindt u alle informatie om uw lichaam sterker, gezonder en minder vatbaar voor (rug) klachten maken. Ook kunt u gebruik maken van de informatie uit het E-book Totaal in Balans, om uw rug zo beter te leren ontspannen. En wanneer de rugklachten minder worden, kunt u zich altijd blijven verbeteren. Want met onze andere producten gaat u zelf aan de slag met uw zwemslagen of een ander doel.

Tips voor mensen met (lage) rugklachten

Om de rugklachten verder te laten verminderen kunt u naast het sporten ook gebruik maken van de volgende tips:

Neem bij twijfel altijd contact op uw huisarts.

Warmte is altijd prettig voor uw rug. Gebruik hot stones, een infraroodlamp of een warmte kompress om de doorbloeding te verbeteren en de pijn te verminderen.

Laat uw rug regelmatig masseren om de doorbloeding te verbeteren.

Kies ook eens voor alternatieve geneeswijze (guasha, acupunctuur, reiki etc.).

Zorgen maken over de rugklachten levert meer stress op. Probeer stress dus te hanteren, want anders zullen de klachten verergeren.

Til op een juiste manier: Zak door de benen en til vanuit uw knieën. Pas wanneer u staat kunt u een draaiende beweging maken.

Zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Te zwaar zijn resulteert vaak ook in rugklachten.

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top