Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Hoofdpijn na het zwemmen

Hoofdpijn na het zwemmen

Hoofdpijn na het zwemmenEen nadelig gevolg van zwemmen is vaak die vervelende hoofdpijn. Want tijdens het zwemmen van baantjes gaat alles prima en is er niets aan de hand. Maar wanneer u weer thuis bent begint de hoofdpijn steeds meer te komen. Soms is dit in een stekende en soms in een kloppende vorm. Maar beide vormen zijn erg vervelend.

Natuurlijk kan hoofdpijn nooit de bedoeling van zwemmen zijn! Want aan uw gezondheid werken en hier hoofdpijn aan overhouden, zorgt ervoor dat u steeds minder richting het zwembad gaat. En dat is zonde aangezien zwemmen er juist voor kan zorgen dat de doorbloeding van spieren toeneemt, stress vermindert en hoofdpijn niet meer van toepassing is.

Wat de oorzaak van uw hoofdpijn is kunnen wij u natuurlijk niet precies vertellen. Maar zwemmen in een zwembad heeft wel een aantal dingen die hoofdpijn kunnen verergeren. En door hier rekening mee te houden, kunt u de hoofdpijn misschien wel wat verlichten.

 

 

Hoofdpijn door het zwembad

In een zwembad moet u natuurlijk prettig en veilig kunnen zwemmen. Hierdoor is de temperatuur van het water vrij hoog en wordt er warme lucht door de accommodatie geblazen. Zo wordt afkoeling van de bezoekers voorkomen en blijft het water op de juiste temperatuur. Maar het water moet natuurlijk ook schoon blijven van bacteriën en vuiligheid, wat mogelijk is door gebruik te maken van chloor of zout elektrolyse.

Alhoewel het meestal lijkt alsof u van al deze chemicalien last van uw ogen, huid of hoofd krijgt, is meestal het tegenovergestelde het geval. Want door te weinig chemicalien blijven bacteriën en vuiligheid meer in het water hangen, wat juist lichamelijke klachten kan veroorzaken. Maar of er nu teveel of te weinig stoffen in het water zitten, u kunt een aantal voorzorgsmaatregelen nemen: Zo kunt u uw ogen beschermen door een zwembrilletje te dragen en is het belangrijk dat u voor en na het zwembadbezoek uw lichaam goed afspoelt onder de douche.

Alhoewel het water een oorzaak van hoofdpijn kan zijn, moet u natuurlijk ook bedenken dat u te maken heeft met temperatuurwisselingen. Want u komt vanuit de frisse buitenlucht een warm en bedompt zwembad binnen. En andersom (wanneer u klaar bent) gebeurt natuurlijk het tegenovergestelde. Het lichaam moet aan deze temperatuurveranderingen wennen, wat kan resulteren in hoofdpijn. Maar ook dit is te voorkomen door goed te douchen en uw lichaam te laten wennen aan een andere temperatuur. Ga na het zwemmen ook niet gelijk naar huis, maar kom even tot rust. Maak een praatje met andere bezoekers, geniet nog even van het bubbelbad of drink na afloop een bakje koffie in de horeca.

 

 

Hoofdpijn door vochttekort

Een juiste vochtbalans is ontzettend belangrijk om uw lichaam optimaal te laten functioneren. Want door te weinig vocht in uw lichaam gebeurt namelijk het tegenovergestelde: uw prestaties worden minder, er kan kramp optreden en na afloop kunt u veel hoofdpijn ervaren. Het kan dus veel problemen voorkomen wanneer u voor, tijdens en na het zwemmen voldoende vocht inneemt.

Sporten zorgt er namelijk voor dat uw lichaam zich opwarmt. Om een niet al te hoge temperatuur te krijgen, gaat uw lichaam afkoelen in de vorm van zweten. Bij een sport op het land is dit natuurlijk goed te merken, maar in het water juist niet. En aangezien u hier wel zweet, dit niet registreert en hier niet tijdig naar handelt (door te drinken), zullen de gevolgen na het zwemmen goed merkbaar zijn. Goed blijven drinken (bij voorkeur water) is dus ontzettend belangrijk om hoofdpijn te voorkomen. Het kan dus een aanrader zijn om een flesje water mee te nemen naar het zwembad.

 

 

Hoofdpijn door eenzijdige bewegingen

Zwemmen is natuurlijk erg goed voor de gezondheid, maar kent ook een keerzijde. Want vaak wordt er minimaal een half uur lang alleen maar schoolslag gezwommen met het hoofd boven water. En aangezien er door het ontbreken van een horizontale houding veel spanning op de nek- en schouderspieren plaatsvindt, kunnen deze na afloop gaan protesteren. De spieren staan immers constant onder spanning, waarbij er geen rustmoment voor hen plaatsvindt. En na afloop, wanneer u weer een normale lichaamshouding heeft, kan dit resulteren in een flinke hoofdpijn.

Het is dus belangrijk om een juiste balans te vinden in het belasten van uw nek- en schouderspieren. Want alhoewel het lichaam went aan deze spanning, en u tijdens het zwemmen steeds minder last krijgt, raakt het spierstelsel wel uit balans. En vaak is dit in rust het beste merkbaar!
Een goede oplossing hiervoor is variëren in de zwemslagen. De schoolslag zwemmen met het gezicht in het water (een horizontale houding) kan al helpen, maar ook het zwemmen van de borstcrawl (met een zijwaartse ademhaling) en vooral de rugslagen kunnen uw nek- en schouderspieren ontlasten.

Een extra mogelijkheid om hoofdpijn te verminderen is het rekken van de gebruikte spieren. Alhoewel het rekken van de nek gelijk na het zwemmen geen effect heeft (uw spieren zijn ontspannen door het water), kan het wel lekker zijn. Maar na enkele uren is het rekken van de spieren wel een aanrader!

 

 

Spanningshoofdpijn

Veel mensen die aan hoofdpijn lijden weten niet waar deze klachten vandaan komen. Ze zijn al bij de dokter geweest en kwamen zonder oplossing thuis. Het zal wel stress zijn!
En alhoewel dit bij veel mensen een belangrijke oorzaak is van hoofdpijn, is dit wel een vage oorzaak. Want waarom komt de hoofdpijn dan altijd opzetten als ik rustig op de bank zit en belangrijker nog: hoe kom ik van deze klachten af?

De gevolgen van stress (om wat voor reden dan ook) zijn vaak moeilijk op te merken. U weet wel dat stress slecht is, maar u weet niet precies wat het allemaal met uw lichaam doet. In het geval van spanningshoofdpijn ligt de oorzaak in verkrampte spieren in het gezicht en in de nek- en schouderspieren. Vaak houdt u deze vele spieren gedurende de dag door aangespannen, zonder dat u het zelf door heeft. Dit vasthouden van de spieren zorgt voor verkramping en pijn, maar is vaak pas op te merken wanneer u in rust verkeerd. Want het lichaam weet immers niet meer wat ‘ontspanning’ en gaat protesteren in de vorm van pijn, verkramping, zweten etc. om zo weer in het normale doen te komen. En hoe meer u zich (onbewust) verzet tegen deze negatieve aspecten, des te erger zullen ze worden.

Gelukkig is spanningshoofdpijn niet heel schadelijk, maar wel erg vervelend. Het kan gelukkig wel voorkomen of verminderd worden door ‘bewust te leren ontspannen’. En alhoewel sporten wel helpt om de klachten op lange termijn te verminderen, zult u na het zwemmen ook gewoon last hebben van hoofdpijn. Want u bent immers eerst inspannend bezig,  en wanneer u thuis bent gaat u juist ontspannen. U zult begrijpen dat de hoofdpijn dan gewoon weer kan opkomen.

Goede oplossingen voor het verminderen van hoofdpijn zijn dus niet alleen sporten, maar bijvoorbeeld ook mindfullness, meditatie, warmte-elementen, ontspanningsoefeningen, aarden etc. Kortom: leer dus stress te hanteren en geef deze geen kans meer om zich te nestelen in uw lichaam.

 

 

Twijfelt u? Raadpleeg een arts!

Er zijn dus meerdere oorzaken aan te wijzen die hoofdpijn kunnen geven na het zwemmen. En alhoewel bovenstaande oplossingen kunnen helpen de hoofdpijn te verminderen, kan het ook zijn dat er een medische oorzaak aan ten grondslag ligt. Blijft u dus hoofdpijn houden, neem dan vooral contact op met uw huisarts.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Om hoofdpijn te verminderen kunt u het beste lichamelijk en geestelijk in balans zijn. Door te gaan sporten is dit al grotendeels te bereiken, dus blijf vooral zwemmen! Gaat u zich ook richten op een gezonde leefstijl, dan zullen klachten nog sneller verdwijnen.

Dit alles tezamen kan met onze speciale producten. Want met onze zwemschema’s gaat u op een verantwoorde manier met zwemmen aan de slag en zult u zich lichamelijk veel beter gaan voelen. Met de Sportbibliotheek leert u verder alles over het verbeteren van uw mentale gesteldheid. Genoeg mogelijkheden dus om aan uw (spannings) hoofdpijn te werken!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top