Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Hoofdpijn na het zwemmen

Hoofdpijn na het zwemmen

Hoofdpijn na het zwemmen

Zwemmen kan deze pijn verlichten, maar ook veroorzaken

Een nadelig gevolg van zwemmen is vaak die vervelende hoofdpijn. Want tijdens het zwemmen van je baantjes gaat alles prima en is er niets aan de hand.

Maar wanneer je weer thuis bent begint de hoofdpijn steeds meer te komen. Soms is dit in een stekende en soms in een kloppende vorm. Maar beide vormen zijn erg vervelend.

Natuurlijk kan hoofdpijn nooit de bedoeling van het zwemmen zijn! Want aan je gezondheid werken en hier hoofdpijn aan overhouden, zorgt ervoor dat je steeds minder richting het zwembad gaat.

En dat is ontzettend zonde aangezien zwemmen er juist voor kan zorgen dat de doorbloeding van spieren toeneemt, stress vermindert en hoofdpijn niet meer van toepassing is.

Wat de oorzaak van je hoofdpijn is, kunnen wij je natuurlijk niet precies vertellen. Maar zwemmen in een zwembad heeft wel een aantal dingen die hoofdpijn kunnen verergeren. En door hier rekening mee te houden, kun je de hoofdpijn misschien wel wat verlichten

Hoofdpijn door het zwembad

In een zwembad moet je natuurlijk prettig en veilig kunnen zwemmen. Hierdoor is de temperatuur van het water vrij hoog en wordt er warme lucht door de accommodatie geblazen. Zo wordt afkoeling van de bezoekers voorkomen en blijft het water op de juiste temperatuur.

Maar het water moet natuurlijk ook schoon blijven van bacteriën en vuiligheid, wat mogelijk is door gebruik te maken van chloor of zout elektrolyse.

Alhoewel het meestal lijkt alsof je van al deze chemicaliën last van je ogen, huid of hoofd krijgt, is meestal het tegenovergestelde het geval… Want door te weinig chemicaliën blijven bacteriën en vuiligheid meer in het water hangen, wat juist lichamelijke klachten kan veroorzaken.

Maar of er nu teveel of te weinig stoffen in het water zitten, je kunt een aantal voorzorgsmaatregelen nemen: Zo kun je de ogen beschermen door een zwembrilletje te dragen en is het belangrijk dat je voor en na het zwembadbezoek je lichaam goed afspoelt onder de douche.

Alhoewel het water een oorzaak van hoofdpijn kan zijn, moet je natuurlijk ook bedenken dat je te maken hebt met temperatuurwisselingen. Want je komt vanuit de frisse buitenlucht een warm en bedompt zwembad binnen. En andersom (wanneer je klaar bent) gebeurt natuurlijk het tegenovergestelde.

Het lichaam moet aan deze temperatuurveranderingen wennen, wat kan resulteren in hoofdpijn. Maar ook dit is te voorkomen door goed te douchen en je lichaam te laten wennen aan een andere temperatuur.

Ga na het zwemmen dan ook niet gelijk naar huis, maar kom even tot rust. Maak een praatje met andere bezoekers, geniet nog even van het bubbelbad of drink na afloop een bakje koffie in de horeca.

Hoofdpijn door vochttekort

Een juiste vochtbalans is ontzettend belangrijk om je lichaam optimaal te laten functioneren. Want door te weinig vocht in je lichaam gebeurt namelijk het tegenovergestelde: je prestaties worden minder, er kan kramp optreden en na afloop kun je veel hoofdpijn ervaren.

Het kan dus veel problemen voorkomen wanneer je voor, tijdens en na het zwemmen voldoende vocht inneemt.

Sporten zorgt er namelijk voor dat je lichaam zich opwarmt. Om een niet al te hoge temperatuur te krijgen, gaat je lichaam afkoelen in de vorm van zweten. Bij een sport op het land is dit natuurlijk goed te merken, maar in het water juist niet.

En aangezien je hier wel bij zweet, dit niet registreert en hier niet tijdig naar handelt (door te drinken), zullen de gevolgen na het zwemmen goed merkbaar zijn.

Goed blijven drinken (bij voorkeur water) is dus ontzettend belangrijk om hoofdpijn te voorkomen. Het kan dus een aanrader zijn om een flesje water mee te nemen naar het zwembad en deze op de badrand neer te zetten.

Hoofdpijn door eenzijdige bewegingen

Zwemmen is natuurlijk erg goed voor de gezondheid, maar kent ook een keerzijde. Want vaak wordt er minimaal een half uur lang alleen maar schoolslag gezwommen met het hoofd boven water.

En aangezien er door het ontbreken van een horizontale houding veel spanning op de nek- en schouderspieren plaatsvind, kunnen deze na afloop flink gaan protesteren.

De spieren staan immers constant onder spanning, waarbij er geen rustmoment voor hen plaatsvindt. En na afloop, wanneer je weer een normale lichaamshouding hebt, kan dit resulteren in een flinke hoofdpijn.

Het is dus belangrijk om een juiste balans te vinden in het belasten van je nek- en schouderspieren. Want alhoewel het lichaam went aan deze spanning, en je tijdens het zwemmen steeds minder last krijgt, raakt het spierstelsel wel uit balans. En vaak is dit in rust het beste merkbaar!

Een goede oplossing hiervoor is variëren in de zwemslagen. De schoolslag zwemmen met het gezicht in het water (een horizontale houding) kan al helpen, maar ook het zwemmen van de borstcrawl (met een zijwaartse ademhaling) en vooral de rugslagen kunnen je nek- en schouderspieren ontlasten.

Een extra mogelijkheid om hoofdpijn te verminderen is het rekken van de gebruikte spieren. Alhoewel het rekken van de nek gelijk na het zwemmen geen effect heeft (uw spieren zijn ontspannen door het water), kan het wel lekker zijn. Maar na enkele uren is het rekken van de spieren wel een aanrader!

Blijven bewegen is dus ideaal voor de doorbloeding van de spieren. Maar deze worden enkele uren het zwemmen weer stijf. Dit kan vervelend zijn, maar hoort er wel bij. Rustig bewegen en steeds een klein stukje zwaarder trainen dan de vorige keer, zorgt ervoor dat je steeds beter belastbaar wordt.

Spanningshoofdpijn

Veel mensen die aan hoofdpijn lijden weten niet waar deze klachten vandaan komen. Ze zijn al bij de dokter geweest en kwamen zonder oplossing thuis. Het zal wel stress zijn!

En alhoewel dit bij veel mensen een belangrijke oorzaak is van hoofdpijn, is dit wel een vage oorzaak. Want waarom komt de hoofdpijn dan altijd opzetten als ik rustig op de bank zit en belangrijker nog: hoe kom ik van deze klachten af?

De gevolgen van stress (om wat voor reden dan ook) zijn vaak moeilijk op te merken. Je weet wel dat stress slecht is, maar je weet niet precies wat het allemaal met jouw lichaam doet.

In het geval van spanningshoofdpijn ligt de oorzaak in verkrampte spieren in het gezicht en in de nek- en schouderspieren. Vaak hou je deze vele spieren gedurende de dag door aangespannen, zonder dat je het zelf door hebt.

Dit vasthouden van de spieren zorgt voor verkramping en pijn, maar is vaak pas op te merken wanneer je in rust verkeerd. Want het lichaam weet immers niet meer wat ‘ontspanning’ is en gaat protesteren in de vorm van pijn, verkramping, zweten etc. om zo weer in het normale doen te komen.

En hoe meer je jezelf (onbewust) verzet tegen deze negatieve aspecten, des te erger zullen ze worden…

Gelukkig is spanningshoofdpijn niet heel schadelijk, maar wel erg vervelend. Het kan gelukkig voorkomen of verminderd worden door ‘bewust te leren ontspannen’.

En alhoewel sporten wel helpt om de klachten op lange termijn te verminderen, zul je na het zwemmen (vooral in het begin) ook gewoon last hebben van hoofdpijn. Want je bent immers eerst inspannend bezig en wanneer je thuis bent ga je juist ontspannen. Je zult begrijpen dat de hoofdpijn dan gewoon weer kan opkomen.

Goede oplossingen voor het verminderen van hoofdpijn zijn dus niet alleen sporten, maar bijvoorbeeld ook mindfullness, meditatie, warmte-elementen, ontspanningsoefeningen, aarden etc.

Kortom: leer dus stress te hanteren en geef deze geen kans meer om zich te nestelen in uw lichaam.

Twijfel je? Raadpleeg een arts!

Er zijn dus meerdere oorzaken aan te wijzen die hoofdpijn kunnen geven na het zwemmen. En alhoewel bovenstaande oplossingen kunnen helpen de hoofdpijn te verminderen, kan het ook zijn dat er een medische oorzaak aan ten grondslag ligt. Blijf je dus hoofdpijn houden, neem dan vooral contact op met je huisarts.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Om hoofdpijn te verminderen kun je het beste lichamelijk en geestelijk in balans zijn. Door te gaan sporten is dit al grotendeels te bereiken, dus blijf vooral zwemmen! Ga je jezelf ook richten op een gezonde leefstijl, dan zullen je klachten nog sneller verdwijnen.

Dit alles tezamen kan met onze speciale producten. Want met onze zwemschema’s ga je op een verantwoorde manier met zwemmen aan de slag en zul je jezelf lichamelijk veel beter gaan voelen. Met de Sportbibliotheek leer je verder alles over het verbeteren van je mentale gesteldheid. Genoeg mogelijkheden dus om aan je (spannings) hoofdpijn te werken!

Materialen voor het zwemmen

Goed en lekker zwemmen, doe je natuurlijk met goede zwemmaterialen. Allereerst heb je goede badkleding nodig en het liefst ook een zwembrilletje. En wil je zelf gaan oefenen, dan kun je ook aan de slag met verschillende trainingsmaterialen zoals een zwemplankje, pull-buoy of handpaddles.

Naast onze eigen speciale trainingen hebben we een samenwerking met Zwemshop.com.  Hier vind je een geruime keuze aan zwemspullen. Zo ga je op een veilige manier aan de slag met zwemmen of een andere watersport!

Naar top