Welkom bij de zwem- & aquaspecialist
 

 


Zwemmen met een ziekte

Zwemmen kan vaak helpen bij een ziekteLeven met een ziekte is niet altijd even gemakkelijk. Want het dagelijks functioneren kan steeds beperkter worden, waardoor het zelfvertrouwen afneemt en men in veel gevallen in een isolement terecht komt. Daarbij levert een ziekte vaak ook veel stress op, wat de klachten juist kunnen verergeren.

Alhoewel u hier niet gelijk aan denkt, kunt u met sporten vaak wel uw levenskwaliteit verbeteren. Natuurlijk moet u hiervoor wel groen licht krijgen van uw behandelend arts, zodat u (op een veilige manier) toch aan uw gezondheid kunt gaan werken. En vooral zwemmen en aquasporten kunnen erg geschikt zijn voor mensen met een ziekte.

 

 

Bewegen in het water voor uw gezondheid
Waar sporten op het land vaak voor extra klachten kunnen zorgen, zo heeft u hier in het water minder last van. Want tijdens het bewegen in het water ervaart u een gevoel van gewichtloosheid, waardoor harde klappen (zoals bij hardlopen) veel minder zullen optreden. Daarnaast zorgt het warme water ervoor dat uw spieren, banden en gewrichten goed doorbloed raken en hierdoor beter kunnen ontspannen. Het doen van oefeningen gaat zo een stuk gemakkelijker en het zorgt ervoor dat u na afloop veel minder last van spierpijn heeft.

Omdat bewegingen in het water in verschillende richtingen kunnen worden gemaakt, kan het lichaam dus ook veelzijdig worden getraind. Het is dan ook niet voor niets dat u in het water op een effectieve manier kan sporten, zonder daarbij gehinderd te worden door beperkingen. En zo verbeterd u dus uw gezondheid en daarmee de kwaliteit van uw leven. Ook al heeft u te maken met een ziekte.

 

 

Zwemmen met verschillende ziektes
Bewegen in het water is dus geschikt voor verschillende mensen. Zo is zwemmen niet alleen goed voor mensen met hart- en vaatziektes, kanker, hoge bloeddruk, astma, copd, fibromyalgie en reuma; maar ook voor mensen die kampen met mentale ziektes als een burn-out of depressies. Zwemmen is dus geschikt voor verschillende ziektes en helpt daarmee gepaarde klachten te verminderen.

Zwemmen verbetert namelijk de doorbloeding van spieren, banden en gewrichten, waardoor bewegen steeds gemakkelijk gaat en uw hart en ademhaling (uw algehele conditie) verbeterd wordt. Maar het zorgt ook voor een grote mate van ontspanning. Want sporten zorgt ervoor dat uw ziekte even kunt vergeten en u met een heerlijk ontspannen gevoel naar huis gaat. Daarnaast draagt het bij aan uw sociale contacten. Want u komt weer onder de mensen, wat vaak de beste resultaten voor de gezondheid oplevert.

 

 

Mindful zwemmen
Alhoewel zwemmen (en aquasporten) heerlijk is om uw gedachten te laten dwalen,is het altijd verstandig om uw lichaam goed aan te voelen. Want u kent uw eigen lichaam zelf het beste en uw kan het beste inschatten hoe uw lichaam reageert op het zwemmen. Soms moet u namelijk wat rustiger aan doen en soms kunt u juist wat extra inspanning verrichten. En regelmatig bijsturen lukt niet wanneer u geestdodend uw baantjes aan het zwemmen bent.

Maar alhoewel luisteren naar het lichaam (mindful zijn) erg functioneel is voor mensen met een ziekte; zo is niet iedereen hier even goed in. En dat is zonde aangezien mindfullness, meditatie, visualisatie en stresshantering ervoor zorgen dat u beter met uw ziekte om kan gaan. Het kan klachten helpen verminderen, uw eigenwaarde weer doen stijgen en is een prima manier om beter met stress om te kunnen gaan. Probeer u hier dus meer in te verdiepen, zodat zwemmen nog meer voor uw gezondheid kan opleveren.

 

 

Raadpleeg een arts
Iedereen weet dat zwemmen goed is voor de gezondheid en op het eigen tempo kan worden uitgevoerd. Maar omdat u met een ziekte gaat sporten is het wel verstandig om eerst met uw behandeld arts te overleggen. Want misschien moet u wel eerst een hulpmiddel of medicijnen gebruiken of zijn er onderdelen die u beslist niet mag doen. Uw arts kan hierin het beste adviseren.

Misschien geeft uw arts u groen licht om op eigen houtje te gaan sporten, maar het kan ook zijn dat deze u doorverwijst naar speciale sportgroepen. En deze zijn er ook in het zwembad! Want meerdere zwembaden bieden lessen aan voor mensen met hartklachten, copd, astma of met kanker. Niet alleen is het prettig om samen met lotgenoten te sporten, het gebeurt ook vaak onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Zelf aan de slag met zwemmen

Geschiedenis zwemmen
Waar gaan zwemmen?
Gezondheidsvoordelen
Type zwemmer
Zwemslagen uitgelegd
Zwemmen met een doel
Bijzondere doelgroepen
Meer resultaat behalen
Zwemveiligheid

De Sportbibliotheek
Advies per email
Contact

EerlijkSportAdvies   maakt van gezond leven iets persoonlijks

Het specialisme zwem- & aquasporten
 is onderdeel van EerlijkSportAdvies

Zwemmen
Geschiedenis zwemmen
Waar gaan zwemmen?
Gezondheidsvoordelen
Type zwemmer
Zwemslagen uitgelegd
Zwemmen met een doel

Bijzondere doelgroepen
Meer resultaat behalen
Zwemveiligheid

Hoofdpagina
Over onze specialist
Social media

Leren zwemmen?
 

50+ trainingen
De 50+ training
Gezondheidsvoordelen 50+
Welke trainingen?
Sporten op het eigen niveau
Afvallen voor 50plussers
Meer resultaat voor 50plussers
Buurtinitiatief opzetten
Veilig sporten

EerlijkSportAdvies.nl
Sportbibliotheek
Sport & advies
Gezonde bedrijven
Sportieve kinderfeestjes
Sportinitiatieven
Webshop
 

Aquasporten
Geschiedenis aquasporten
Waar gaan sporten?
Gezondheidsvoordelen
Overzicht aquasporten
Informatie aquasporten
Meer resultaat behalen
Afvallen met aquasporten
Sporten met blessures
Bekende valkuilen

Zelf aan de slag
E-books
E-consulten
Aqua-consult
Zwemclinics
Aquaslank
Zwem- en Aquatrainingen
All-in begeleiding
Voorbeeldschema’s
Instructeur huren?

Advies per email

De Sportbibliotheek

Contact
   

Watersporten
Waterpolo
Roeien
Zeilen
Surfen
Duiken
Vinzwemmen
Overige watersporten

 

Copyright © 2017 EerlijkSportAdvies en zijn licentiepartners - Alle rechten voorbehouden -
- Voorwaarden - Privacy Policy - Copyright - Links - Adverteren -
Naar top

Zwemmen met een ziekte is zeker mogelijk

Terug naar de homepage
Volg EerlijkSportAdvies via social media
Inschrijven Nieuwsbrief

Wilt u ook op de hoogte blijven
van het laatste nieuws, acties
en evenementen van EerlijkSportAdvies? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief.

Uw Emailadres:

Zwemles, zwemdiploma,
EerlijkSportAdvies, zwembad,
zelf aan de slag, zwemproblemen,
Zwemmen, afvallen, aquasporten,
waterpolo, zwemveiligheid

Onze klanten zeggen:

“Nog dank voor de leuke begeleiding en prettige manier van werken “- Fam. Kloppenburg

“Ik zwem nu eindelijk een goede borstcrawl”-   H. Bergman uit Utrecht

Ik kan nu echt zwemmen - Lies (9 jaar)

“Zelf zwemles geven is dus toch niet zo heel moeilijk” - Hannah Kramer

?

Wist u dat bewegen
in het water:

 

Door vele kinderen en volwassenen wekelijks wordt gedaan.

De beste manier is om het gehele lichaam te trainen.

Ervoor kan zorgen dat u bijna 40% meer calorieën verbrandt?

Uw zwemveiligheid verhoogd en de kans op verdrinking laat afnemen.

 

Behaal meer
resultaat!
Snel naar de pagina:

Bijzondere  doelgroepen