Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Trainingsprincipes

Trainingsprincipes

trainingsprincipes aquasportenWelke sport u ook wilt beoefenen, er zijn een aantal algemene regels die ervoor zorgen dat u sneller en meer resultaat zult behalen. Door met deze regels (trainingsprincipes) rekening te houden, wordt sporten interessanter, beter vol te houden doet u het meeste voor uw gezondheid.

En aangezien u toch heeft besloten om te gaan sporten, kunt u dit toch het beste op de meest effectieve manier doen. Hoe u rekening kunt houden met deze trainingsprincipes leest u niet alleen hier, maar ook bij de artikelen over effectief aquasporten en tips aquasporten.

 

 

Zo moet het dus niet

In de sportschool komt u ze nog weleens tegen: die mensen waarvan u zich afvraagt wat ze in vredesnaam komen doen. Met hun mobiel al bellend raffelen ze een oefening af en zijn na een half uur weer vertrokken. Er wordt door hen totaal niet bewust gesport.

Maar ook de vele mannen die 1x per week een balletje op het voetbalveld trappen en toch zeggen dat ze gezond bezig zijn. Natuurlijk is het idee van sporten goed, maar heel effectief is het niet, Het zal dan ook niet erg veel voor de gezondheid doen, en veel van deze mannen zijn maandag ziek omdat ze een blessures hebben opgelopen.

 

 

Effectief sporten vereist toewijding

Om uw gezondheid te verbeteren moet u dus wel iets doen. U zult serieus met uw doelstelling bezig moeten zijn en dit een langere tijd vol moeten houden. En hier is toewijding voor nodig.
Daarom is het zo ontzettend belangrijk om een sport uit te kiezen die u echt leuk vind en door uw nieuwe gezonde leefstijl niet te drastisch te veranderen. Want met kleine stapjes bereikt u op lange termijn vaak veel meer en het zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat gezonder gaan leven een stuk leuker wordt.

 

 

Stap voor stap 

Om op een effectieve manier met u gezondheid bezig te zijn moet u zich richten op de vier pijlers:

♦  Sport

♦  Voeding

♦  Herstel

♦  Motivatie

 

Nu u zich gaat in eerste instantie richt op de aquasporten (u leest immers hier over dit onderdeel) is het praktisch om u dan ook echt alleen hiermee bezig te houden. Dus niet gaan sporten, gelijk gaan lijnen en elke dag fietsend naar uw werk. Want deze gehele nieuwe leefstijl zal u allemaal snel te veel worden, waardoor u na enkele weken weer in uw oude inactieve levensstijl zal terugvallen.

Start dus eerst enkele weken met aquasporten en zorg dat u hieraan gewend raakt. Gaandeweg kunt u wat meer op de slechte dingen in uw voedingspatroon letten, waarna u uzelf enige tijd later een vernieuwd voedingspatroon heeft aangeleerd. En door hier de tijd voor te nemen is dit geleidelijk aan in uw systeem terecht gekomen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp, lees dan meer over de 4 pijlers bij het onderdeel zwemmen.

 

 

Uw motivatie

Bij gezonder gaan leven denken de meeste mensen natuurlijk gelijk aan sporten en gezonde voeding. Maar om dit vol te kunnen houden, moet u ook rekening houden met het herstel van uw lichaam. Veel rust zorgt ervoor dat u de nieuwe sportpoging weer effectief kunt uitvoeren. Geeft u uzelf geen rust dan zullen de sportprestaties tegenvallen en daarmee ook de trainingsresultaten die u zo graag wilt hebben.

En uiteindelijk komt u dan bij de belangrijkste pijler terecht: uw motivatie! Want is deze laag, dan zult u niet meer gaan sporten, kiest u toch weer voor die ongezonde snacks en zullen uiteindelijk de verkregen trainingseffecten weer verdwijnen. En dat kan voorkomen worden door uw motivatie hoog te houden.

Sport dus op uw eigen niveau zodat de aquasporten leuk blijven. Ga samen met een maatje en neem een nieuwe als deze na enkele maanden liever thuis wil blijven. Verdiep u meer in de sport, zodat u hier steeds beter in wordt. En belangrijker nog: geef uzelf regelmatig een complimentje voor hetgeen u allemaal gedaan heeft. Want blijven sporten is een prestatie op zich en daar mag u beste trots op zijn.

 

Naar top