Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Tips aquasporten

Tips aquasporten

Zoals bij elke sport, zijn er ook bij de aquasporten tips die u kunt gebruiken om bewegen leuker en effectiever te maken. Want zo is een gezonde leefstijl beter vol te houden en zult hier minder snel mee stoppen. Uiteindelijk met als doel om een levenlang te blijven bewegen (in het water).

 

 

Drink voldoende

Bij het sporten bereikt uw lichaam een hogere temperatuur. Om weer wat af te koelen gaat uw lichaam zweten en verliest daarbij niet alleen vocht, maaar ook verschillende zouten. En aangezien uw lichaam door dit verlies steeds slechter functioneert en er daarbij verschillende klachten als spierkramp en hoofdpijn kunnen optreden, is het belangrijk om het vocht weer aan te vullen.

Alhoewel er verschillende sportdranken beschikbaar zijn, is het drinken van water toch het beste. Want de speciale dranken bevatten vaak veel energie en hebben nagenoeg weinig effect op de sportprestaties.
Leer uzelf dus aan om een flesje water mee te nemen naar de aquasport les. Tussen de oefeningen door kunt u een slokje water nemen, wat soms best prettig kan zijn. Maar ook de uren na de les is het verstandig om extra water tot u te nemen. Zo verdwijnen de afvalstoffen uit het lichaam en zult u sneller herstellen.

 

 

Kies een goede les

Misschien heeft u een aquasportles uitgekozen waar u zich meteen prettig bij voelt; maar het kan ook voorkomen dat deze niet bij u past. Want misschien vindt u de instructeur wel vervelend of doet u weinig in de les. Of misschien wordt er wel muziek gedraaid waar u zich totaal niet in kunt vinden. In die gevallen is het beter om naar een andere les of instructeur te zoeken. Want als u met een slecht gevoel de les verlaat, zult u de volgende keer waarschijnlijk ook niet meer terugkomen. En dat is zonde aangezien er veel verschillende aquasport en instructeurs te vinden zijn. Kies dus een goede les die bij u past en waarin u met veel plezier aan het sporten bent.

 

 

Kies een doel en maak tussenliggende doelen

Weten waar u mee bezig bent, is altijd een aanrader bij het werken aan uw gezondheid. Want door niet alleen een doelstelling te kiezen, maar ook doelen, tussenliggende doelen en vervangende doelen op te stellen, heeft u een pad uitgestippeld welke u gaat bewandelen. Het stellen van doelen kan veel resultaat opleveren, maar kan u ook in de weg zitten. Verdiep u dan ook verder in het stellen van doelen, wanneer u wilt uitproberen of dit voor u werkt.

 

 

Keep it simple stupid (kiss)

De ‘KISS-regel’ is een veelgebruikte methode in de marketing. Het gaat erom dat men niet te moeilijk moet denken, aangezien men dan door de bomen het bos niet meer ziet. Eenvoud is vaak de beste methode.
Ook bij het gaan sporten is het gebruik van deze gouden regel aan te raden. Want probeer op internet maar eens te zoeken naar afvallen. Waarschijnlijk zult u honderden methoden tegenkomen die u op de beste manier laten afvallen. En dit terwijl afvallen simpelweg ‘meer calorieën verbruiken, dan innemen is’. De makkelijkste manier is dus gewoon om te letten op het ingenomen calorieën en er veel van te verbranden. Hoe u dit doet is volledig aan u.

Hou de dingen dus simpel en ga eerst lekker sporten. Ga daarna wat effectiever met uw doelstelling aan de slag en houdt het hierbij vooral leuk. Neem daarbij stap voor stap en geef uzelf de tijd om aan uw nieuwe gezondere leefstijl te wennen.

 

 

Doe aan effectief aquasporten

Zo maar wat aanmodderen bij het sporten schiet niet echt iets op. Beter is om op een effectieve manier met aquasporten bezig te zijn, zodat u hier meer resultaat bij boekt. Want dit is natuurlijk hetgeen wat u wilt bereiken met deze sport. En om dit te doen bij het aquasporten kunt u meer gebruik maken van de weerstand van het water, een grotere Range Of Motion, meer variatie of de 4 belangrijke pijlers. Kijk voor meer informatie op de trainingsprincipes of effectief aquasporten.

 

 

Betrek uw sociale omgeving erbij

U doet wat goeds voor uw gezondheid en kunt daarbij best een steuntje in de rug gebruiken. Betrek dus bij het sporten ook uw familie of kennissen, want zij kunnen u gemotiveerd houden. Misschien wil er weleens iemand met u mee of spoort deze u aan om vooral door te blijven gaan. En dit is natuurlijk altijd goed voor de motivatie.

Maar uw sociale omgeving kan uw goedbedoelde pogingen ook doen mislukken. Lees hier meer over bij het onderdeel valkuilen.

 

 

Hou uw zwemvaardigheid op peil

Bewegen in het water is zeer geschikt om aan uw gezondheid te werken, maar dit is nog niet alles. Want u heeft waarschijnlijk in het verleden leren zwemmen en het zou zonde zijn als u deze vaardigheden zou verliezen. Want hoe minder men zwemt, hoe eerder de zwemvaardigheid zal verdwijnen. En dat is zonde aangezien u toch al in het zwembad bent.

Probeer uzelf dus te motiveren om voor of na de aquasportles nog even een aantal baantjes te gaan zwemmen. Want zo blijft u zwemvaardig en zwemveilig, wat altijd handig is wanneer u met uw (klein) kinderen wilt gaan zwemmen of een andere leuke watersport wilt gaan beoefenen.

 

 

Geniet na het aquasporten

Bij de aquasportles heeft u flink wat voor uw gezondheid gedaan en daarom mag u ook best even genieten. Naast dat even ontspannen erg goed is voor de gezondheid, is het ook nog eens erg lekker. Want na een flinke inspanning nog even een bubbelbad, turks stoombad of zonnebank nemen gaat u heerlijk voldaan en ontspannen naar huis. Kijk voor meer informatie op genieten na het zwemmen.

 

Naar top