Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Doelstelling kiezen

Doelstelling kiezen

Doelstelling kiezenWanneer u gezonder gaat leven en daarbij gericht te werk wilt gaan, is het aan te raden om een doelstelling uit te zoeken. Een doelstelling is iets wat u graag wilt bereiken, uw zogenaamde gezonde eindpunt.

Belangrijk is wel dat u uzelf hiervoor de tijd geeft en uw uitgestippelde route op een positieve manier gaat bewandelen. Door het stellen van tussentijdse mijlpalen – de korte en lange termijn doelen – kunt u uw gezonde inspanningen gaan evalueren en indien nodig tijdig bijsturen. Hierdoor gaat u steeds gerichter te werk en komt u steeds dichter bij uw einddoel.

 

 

Kies uw doelstelling:

Welke doelstelling u wilt gaan nastreven is persoonlijk en hangt af hoe belangrijk u het vindt om een bepaald resultaat te behalen. Maar om de gekozen doelstelling op een positieve manier na te streven, is het wel van belang dat deze een een belangrijke waarde voor u heeft. U kunt hierbij de volgende vragen stellen:

 

  • Wat zou ik het liefste willen bereiken? Waar wil ik naar toe werken?
  • Hoeveel tijd geef ik mezelf hiervoor?
  • Hoe sta ik er nu voor? Hoe kan ik gaan beginnen?
  • Is mijn doelstelling realistisch of loop ik te hard van stapel?
  • Kan ik voor mijn doelstelling meetbare eisen opstellen?
  • Kan ik deze in mijn plan van aanpak verwerken?

 

 

Hoofddoelstellingen

Heeft u deze vragen inmiddels voor uzelf beantwoord of weet u gelijk al wat u wilt, kies dan voor één van de volgende doelstellingen:

 

* Algemeen welbevinden:
Bij het kiezen van een doelstelling gaat het vooral om het resultaat wat u wilt behalen. Maar niet iedereen wil gezonder leven en daarvoor een route gaan uitpluizen. Een grote groep mensen wil gewoon zonder al teveel poespas gezonder gaan eten of starten met sporten. Welk resultaat ze daarbij halen is eigenlijk niet belangrijk; men wil gewoon wat gezonder worden of zichzelf lekkerder in het vel voelen zitten. Om deze reden noemen we deze doelstelling ‘het algemeen welbevinden’, simpelweg  ‘je gewoon beter voelen’.

Lees meer over de doelstelling Algemeen welbevinden in de Sportbibliotheek.

 

 

* Conditie opbouwen:
Veel mensen die (willen) gaan sporten doen dit om hun conditie op te bouwen. Met een steeds beter wordende conditie houdt men een training steeds langer vol en wordt men steeds beter in de sport naar keuze. Maar wat veel mensen niet weten is dat door het opbouwen van de conditie, een grotere mate van vitaliteit kan worden behaald. Door het uitdagen van uw lichaam met een conditietraining, kunt u namelijk veel voor uw gezondheid doen. U krijgt een fitter gevoel, u wordt geestelijk kalmer  en krijgt meer energie om dingen te ondernemen.

Lees meer over de doelstelling Conditie opbouwen in de Sportbibliotheek.

 

 

* Effectief afvallen:
Wanneer mensen gezonder willen leven zullen de meeste van hen ook willen afvallen. De ene persoon zal veel resultaat willen behalen, terwijl de ander met een kilootje eraf al blij is. De doelstelling ‘afvallen’ is zeer uitgebreid en er bestaan dan ook veel misvattingen op dit gebied. Omdat deze doelstelling uitgebreider is dan de anderen, bespreken we deze apart in ‘Afvallen met aquasporten’.

Lees meer over de doelstelling Afvallen in de Sportbibliotheek.

 

 

* Spieropbouw
Mensen die gezonder willen gaan leven, kiezen vaak om te gaan bewegen in de sportschool. Alhoewel de sport fitness jaarlijks vele beoefenaars kent, zijn er ook veel mensen die dit eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden. Want trainen met gewichten of uw conditie opbouwen op de cardio-apparaten zijn vaak eentonige oefeningen en kunnen uw motivatie sterk verminderen. Bij aquasporten heeft u dit minder en deze sporten zijn dan ook veel gevarieerder. Het nadeel van deze groepsles is wel dat er minder gericht kan worden getraind. Het flink gespierder raken door aquasport zal dan ook minder snel gebeuren. Maar toch kunt u de spieren in een betere conditie krijgen. We spreken dan niet van spieropbouw, maar van het verbeteren van het spieruithoudingsvermogen.

Lees meer over de doelstelling Spieropbouw in de Sportbibliotheek.

 

 

* Lenigheid
Door te gaan sporten wordt u vaak ook leniger. De doorbloeding van spieren en banden neemt toe, alsmede het gewrichtsmeer. Hierdoor zullen gewrichten minder kraken en zijn ze beter bestand tegen slijtage.
Zeker met aquasporten doet u veel voor uw lenigheid, want het masserende warme water vergroot bovenstaande factoren nog eens extra.
Maar we verwachten dat er weinig mensen zijn die puur gaan sporten om de lenigheid te verbeteren. In dat geval is dit is dus geen doelstelling op zich; maar een extra voordeel van het (aqua) sporten.

 

 

* Schoonheidsideaal
Veel mensen die een sportief leven willen nastreven doen dit ook vanwege hun eigen schoonheidsideaal. Want u wilt toch ook dat al uw inspanningen worden beloond met een goed getraind lichaam en een fijner spiegelbeeld? Omdat schoonheid in de meeste gevallen gaat over het afvallen of de vorming van spiermassa raden wij u aan om wat gerichter naar deze doelstellingen te kijken. Want met een combinatie van een conditie- en (lichte) krachttraining kunt u veel voor uw gezondheid doen, en daarnaast een goed getraind lichaam bereiken. En zeker met aquasporten kunt u, mits u goed traint, een mooier en strakker lichaam krijgen.

Lees meer over de doelstelling Schoonheidsideaal in de Sportbibliotheek.

 

 

* Herstel bij stress, blessures en ziektes
Sporten is goed voor ieders lichamelijke en geestelijke gesteldheid, waardoor dit een uitstekende manier van revalidatie is. Want een sneller herstel komt meestal niet door op de bank te blijven hangen. Door rustig op te bouwen, wordt uw belastbaarheid steeds hoger en zult u zich beter en beter gaan voelen. En juist aquasporten zijn hier zeer geschikt voor!

Wel is het bij deze doelstelling/doelgroep belangrijk dat u vooraf informatie inwint bij uw huisarts of fysiotherapeut. Deze kunnen u nog gerichter adviseren en zullen rustig gaan sporten waarschijnlijk een prima oplossing vinden.

 

Naar top