Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Gezondheidsvoordelen

Aquasporten voor de gezondheid

Aquasporten voor de gezondheidSport is goed voor lijf en leden, en zeker met zwemmen en aquasporten kunt u veel voor uw gezondheid doen. Zo kunt u met de verschillende aquasporten flink wat kilo’s afvallen, want door de extra weerstand van het water verbrand u wel 40% meer energie dan bij sporten op het droge.

Maar de aquasporten zijn ook geschikt om een ijzersterke conditie opbouwen of een sterker en strakker lichaam te ontwikkelen. Want u gebruikt bij een aquasport (bijna) alle spieren in uw lichaam, waardoor deze in sterke mate worden getraind.

Wist u trouwens dat aquasporten ook zorgen voor veel ontspanning. Want door te bewegen in het water, zal stress verminderen en spierspanning verdwijnen. U voelt zich na een bezoek in het zwembad dan ook heerlijk loom en ontspannen. Terwijl u daarnaast ook nog eens een flinke training heeft gehad.

Aquasporten zijn dus erg goed voor uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Want er zijn nog zoveel extra gezondheidsvoordelen die u door te sporten in het water kunt verkrijgen. 

 

 

Positieve aspecten van sporten

Bij het nastreven van een sportief leven gaat u van veel voordelen profiteren. We lichten meerdere positieve aspecten graag aan u toe, waarbij u kunt denken aan:

  • Je voelt je gezonder
  • Je voelt je fitter
  • Je motoriek gaat vooruit
  • Je vergroot sociale contacten
  • Je ziet er lichaam gezonder uit
  • Je slaapt beter in, slaapt dieper en bent s’ochtends meer uitgerust
  • Je leeft waarschijnlijk langer dan inactieve mensen
  • Je leert je eigen grens op te zoeken en te verleggen
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen
  • Je presteert beter op school en het werk en hebt meer carrière mogelijkheden
  • Je verbetert je geheugen en beoordelingsvermogen
  • Je stemming verbetert
  • Je lichaamshouding verbetert
  • Je voelt je en ziet er jonger uit
  • Je kunt wisselende werktijden beter aan
  • Je hebt minder last van spanningshoofdpijn na een training
  • Je hebt een beter excuus om te gaan shoppen (nieuwe schoenen, hartslagmeter)
  • Je bent minder snel slachtoffer van een misdrijf
  • De bevalling gaat makkelijker bij fitte vrouwen
  • Goed voorbeeld geeft gezonde, sportieve en meer gelukkige kinderen
  • Kortom: Je gaat meer genieten van het leven

 

 

Extra voordelen van bewegen in het water

De heilzame werking van water wordt al honderden jaren gebruikt om de gezondheid te verbeteren. Want door te bewegen in het water, zullen processen in uw lichaam (op een positieve manier) gaan veranderen.
U krijgt door te gaan zwemmen:
 

  • Betere oriëntatie in het water
  • Verhoogde zwemvaardigheid en zwemveiligheid
  • Lenigere spieren door de grote bewegingsuitslag in het water
  • Sneller herstel na een training door de masserende werking van het water
  • Ontspannend effect na afloop door het warme water

 


Onderhouden van de zwemvaardigheden

Ook al hebben veel Nederlanders hun zwemdiploma (ooit) behaald; het is wel belangrijk om te blijven zwemmen. Zwemt men te weinig, dan zal dit zich uiten in weinig stuwing: men heeft te weinig gevoel met het water en te weinig kracht om vooruit te komen. Want ook al bent u bezig met aquasporten, het is altijd verstandig hiervoor of erna nog een aantal baantjes te gaan zwemmen. Door het zwemmen te onderhouden blijft u ook nog eens zwemveilig.

 

Naar top