Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Aquasporten met blessures

Aquasporten met blessures

Sporten met blessuresAquasporten zijn zeer geschikt voor mensen die (nog) niet alles kunnen geven bij hun sport. Want mensen die moeten revalideren van een blessure of een ziekte, moeten na een periode van rust de vaardigheden vaak weer helemaal opbouwen. En hiervoor dient er in het begin rustig aan gedaan te worden, waarbij men zichzelf op een steeds hoger niveau weet te krijgen.

Maar bij sporten op het land zijn deze revaliderende mensen vaak slechter af. Want de zware klappen op de grond die men tijdens het bewegen vaak krijgt, kunnen een groot probleem opleveren. Hierdoor zal de geblesseerde of revaliderende sporter vaak veel moeite hebben met het opbouwen van de training. Maar waar het opbouwen op het ‘droge’ vaak voor problemen kan zorgen, zo zijn de ‘natte sporten’ wel ideaal.

 

 

Ontstaan van een blessure

Een blessure ontstaat vaak wanneer de belasting hoger is dan de belastbaarheid. Dat betekent dat het lichaam niet voldoende in staat is om te herstellen van een lichamelijke activiteit en dat deze uiteindelijk zal gaan protesteren in de vorm van overbelasting en/of blessures. En aangezien men steeds minder actief is in het dagelijks leven, zal de belastbaarheid ook verder af nemen. U zult begrijpen dat daarmee de kans op blessures ook weer toeneemt.

Blessures kunnen in 2 vormen ontstaan: Zo zijn er de chronische blessures waarbij de belastbaarheid over een langere tijd steeds minder is geworden. Het verkeerd zitten achter de computer is daar een voorbeeld van; want uiteindelijk zullen spieren verkrampt raken en ontstaat er een chronische overbelasting.
Bij een chronische blessure is het niet altijd gemakkelijk om de juiste plek aan te wijzen. Want het totale bewegingsverloop is vaak betrokken bij de blessure en er zal dus aan een groot deel van het lichaam gewerkt moeten worden om dit te verhelpen.

De acute blessure bouwt zich niet op, maar kan van het ene op het andere moment plaatsvinden. Vaak is dit het gevolg van een te zware belasting op een lichaam met een slechte belastbaarheid. Bij dit type blessure is het letsel plotseling ontstaan, de enkel wordt bijvoorbeeld verzwikt.
Maar u zult begrijpt dat ook deze vorm waarschijnlijk voorkomen was geweest met een hogere belastbaarheid. Want wanneer de enkel (en omliggende spieren) meer getraind zou zijn, zou deze beter bestand zijn tegen een hoge belasting. Simpelgezegd is de belastbaarheid van de enkel dan hoger en de kans op een acute blessure lager.

 

 

De voordelen van aquasporten

Veel artsen, fysiotherapeuten en sportinstructeurs adviseren mensen met een blessure te gaan zwemen of mee te doen met een aquasport. Want de harde klappen die het lichaam ervaart tijdens het sporten op het ‘droge’ (soms wel 2-4x het eigen lichaamsgewicht), zullen niet worden ervaren in het water. De zwaartekracht wordt hier immers gedeeld met de opwaartse kracht van het water, waardoor u het lichaam wel traint, maar niet te zwaar belast. De natte sporten zijn hierdoor dan ook uitermate geschikt om weer op te bouwen.

Maar het water heeft nog meer handige eigenschappen. Want door uw blessure heeft u waarschijnlijk een instabiele houding, wat de mogelijkheid tot vallen kan geven. En dit is een stuk moeilijker in het water. Maar het water golft ook om uw lichaam heeft en masseert daarmee uw spieren. Door deze golvende beweging en de warmte die het water afgeeft, raken uw spieren, banden en pezen ook nog eens beter doorbloed. Hierdoor zullen ze sneller herstellen en zult u ook sneller van uw blessures afkomen.

 

 

Welke aquasport zijn geschikt?

Er zijn verschillende aquasporten die u kunt beoefenen, maar ze zijn niet allemaal geschikt voor mensen met blessures. Want u zult voorzichtig en beheerst te werk moeten gaan, waardoor u de snelle aquasporten beter niet kunt beoefenen. Want met Aquasteps bent u vaak bezig met het uitvoeren van een choreografie en bij Aqua tae-bo gaan de bewegingen meestal te snel. Hierdoor kunt u de oefeningen minder beheerst uitvoeren, wat juist belangrijk is voor mensen met blessures.

Vooral de basis aquasporten: Aquarobics, Aquajoggen en Aquacycling zijn zeer geschikt voor mensen met blessures. Wel moet u erop letten dat u bij Aquarobics niet te hard van stapel loopt. Want in sommige gevallen moet u veel springen, wat niet heel prettig voor uw blessure kan zijn.

Aquajoggen is voor mensen met blessures de sport bij uitstek. Want u gebruikt immers geen bodem en zweeft in het water. Terwijl u wel spieren traint, heeft u geen nadelige effecten van externe krachten (zoals de bodem) op uw lichaam.

 

 

En verder….

Twijfelt u welke aquasport voor uw specifieke blessure geschikt is, vraag dit dan na bij een instructeur bij uw zwembad naar keuze. Deze kan u op een juiste manier adviseren, u extra in de gaten houden en u wellicht enkele aangepaste oefeningen geven.

Let er wel op dat wanneer u uw belastbaarheid weer opbouwt, u dit uiteindelijk ook weer op het droge zult moeten doen. Want dit vergroot uw belastbaarheid en maakt u weerbaarder tegen nieuwe vormen van overbelasting. Neem stap voor stap en doe een stapje terug als u weer pijn ervaart. Neem bij twijfel altijd even contact op met uw huisarts.

Naar top