Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Welke 50+ trainingen?

Welke 50+ trainingen zijn er?

Bewegen voor senioren en 50plussers

Voor de 50plusser zijn er tegenwoordig vele mogelijkheden om te gaan bewegen en daarmee de gezondheid te verbeteren. Want naast de lessen op het ‘droge’, zoals gymnastiek, nordic walking of speciale dansgroepen, hebben ook de zwembaden een passend aanbod klaar liggen. Hierbij kunt u denken aan Fitness fifty +, Aquavitaal en Meer bewegen voor ouderen.

Doordat doelgroep van 50plussers steeds groter wordt, en deze natuurlijk ook bepaalde wensen bij een sport heeft, is het belang van goede en geschikte sporten voor deze doelgroep steeds groter aan het worden. Zwembaden zijn de afgelopen 10 jaar dan ook op deze vraag ingesprongen en begonnen met het opleiden van hun instructeurs. Hierbij was het de bedoeling dat de 50+ lessen niet alleen meer voor de inactieve ouderen waren, maar dat er ook geschikte lessen voor de actieve 50plussers bij kwamen. En gaandeweg is de kwaliteit van deze lessen dan ook steeds verder verbeterd.

 

 

Aanbod voor 50plussers in het zwembad

De 50plusser van nu weten vaak heel goed wat ze zelf willen. Want niet iedereen wil met een groepsles mee doen en zal dan ook op eigen houtje gaan sporten. En in een zwembad is dat natuurlijk heel goed mogelijk, want er kan immers gezwommen worden. Daarnaast kan iemand ook zelfstandig zijn of haar gymnastiek oefeningen in het water doen.

Maar zoals eerder gezegd biedt een zwembad meer dan zwemmen alleen. De meeste baden bieden dan ook speciale groepslessen voor 50plusser aan, waarbij er onderscheid gemaakt kan worden tussen:

  • Meer Bewegen Voor Ouderen (MBVO): een les die speciaal geschikt is voor de minder valide deelnemer, welke eventuele assistentie nodig hebben tijdens de les.
  • Fitness Fifty +: een groepsles die vooral geschikt is voor de actieve 50plusser. De nadruk ligt hierbij meer op oefeningen uit de Aquarobics en Aquajogging. Hierdoor zal de les ook zwaarder zijn.

 

In vele zwembaden in Nederland worden deze lessen aangeboden, maar ze zijn niet allemaal hetzelfde. Want uiteraard bepaalt de instructeur wat er in de les allemaal geoefend wordt en op welk niveau dit moeten worden gedaan. Hierdoor kan het best zijn dat u een actieve 50plusser bent en u een les Fitness Fifty + te makkelijk vindt. Maar laat u hierdoor niet ontmoedigen en kijk welke lessen er nog meer worden aangeboden.

 

 

Aquasporten voor 50plussers

Indien u de 50+ lessen te makkelijk vindt, en u hier liever niet mee doorgaat, kunt u altijd kiezen voor een andere aquasport. Want deze sportieve lessen in het water hebben het voordeel dat elke deelnemer op het eigen tempo kan sporten en de les hiermee prima kan volhouden. Aquasporten zoals Aquarobic, Aquaspinning of Aquajogging, zijn dan ook voor iedereen geschikt, dus ook voor de oudere deelnemer.

Helaas wordt het meedoen met de aquasporten nog wel beperkt geadviseerd door zwembaden en instructeurs. Het gevolg is dan ook dat er weinig 50plussers in deze lessen te vinden zijn. En dat is zonde, want er zijn ook 90plussers (Ja u leest het goed!) die op hun eigen niveau met veel plezier met Aquarobics meedoen.

Houdt er echter wel rekening mee dat aquasport-lessen voornamelijk s’ avonds worden gegeven en de muziek wat harder kan staan dan overdag. Maar dit zal voor u als actieve 50plusser waarschijnlijk weinig problemen opleveren. En daarbij komt natuurlijk wel dat de avond vaak veel sfeervoller is en er meestal na de les ook nog banen gezwommen kunnen worden.

 

 

Met een handicap bewegen

Zwemmen en het aanbod aan groepslessen  zijn geschikt voor iedereen. Maar helaas kan niet iedereen op een normale manier aan deze activiteiten meedoen. Want hoe moet u als u slecht ter been bent het water in komen? Hoe kunt u uzelf in de kleine hokjes omkleden en hoe voorkomt u dat door een verminderd evenwicht niet valt? Het zijn vragen die de minder actieve senior zich stelt, wanneer er een leuke sport wordt gevonden. Maar ondanks een handicap, zijn er gelukkig voldoende mogelijkheden om toch aan de gezondheid te blijven werken.

Want bewegen in het water is uitermate geschikt voor mensen met een handicap. Zo zorgt de masserende werking van het water ervoor dat pijnklachten en stijfheid (tijdens of na het sporten) nauwelijks aanwezig zijn. Daarnaast kunnen bewegingen zonder al te veel kracht worden uitgevoerd en bent u toch uw spieren aan het trainen. Een laatste voordeel is de veiligheid van het water om u heen; hierdoor is er geen kans op vallen en kunt u dus toch op een veilige manier aan uw gezondheid werken.

En gelukkig zijn ook veel zwemaccommodaties voorbereid op de komst van mensen met een handicap. Want binnen veel zwembaden zijn liften aanwezig, die u met uw rolstoel het water in laat zakken. Daarnaast hebben zwembaden vaak ook aangepaste routes, kleedruimtes en toiletten voor mensen met een handicap. Tevens zijn er meestal ook nog eens deskundige zwembadmedewerkers aanwezig, die u graag helpen bij het te water gaan of het helpen bij uw handicap.

Toch geïnteresseerd geraakt en wilt u graag weten of de locatie van uw keuze geschikt is voor mensen met een handicap? Neem dan contact op met de sportaccomodatie van uw keuze.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu met een Aquasport wilt afvallen, meer spiermassa gaat opbouwen of uzelf gewoon fitter wilt voelen; wij helpen u hier graag bij! Ga zelf met onze speciale producten, zoals de Sportbibliotheek, de zwemschema’s of onze e-books aan de slag en behaal meer resultaat dan ooit tevoren!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top