Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Veilig sporten

Veilig sporten

veilig sporten voor 50plussers en seniorenGaan sporten is natuurlijk erg gezond, mits u dit wel op een veilige manier doet. Want naarmate we ouder worden we steeds minder mobiel en kunnen we steeds meer last van ouderdomskwaaltjes krijgen. Maar dit verschilt natuurlijk wel per persoon, want waar de ene nog zonder problemen kan sporten, zo kan de ander hier meer moeite mee hebben. Maar voor allebei is het belangrijk om op een veilige manier te kunnen sporten.

Want kunt u bijvoorbeeld nog goed zwemmen? Het is namelijk zo dat ook al heeft u vroeger uw zwemdiploma’s behaald, de vaardigheden ook weer grotendeels kunnen verdwijnen. U weet nog wel hoe u moet zwemmen, maar komt nauwelijks meer vooruit in het water. En dat komt de zwemveiligheid natuurlijk niet ten goede.

 

 

Raadpleeg een arts

Wanneer u wilt gaan sporten en u twijfelt of dit voor u mogelijk is, dan is een bezoek aan de huisarts de eerste stap. Deze kent u het beste en kan u adviseren over meer gaan bewegen. Daarnaast kunt u ook uw vaardigheden door een sportarts laten testen. Hier krijgt u niet alleen te maken met verschillende testen, zoals uw gewicht, vetpercentage, lenigheid en inspanningsmogelijkheden, maar krijgt u ook advies over de sport van uw keuze. Een nadeel is wel dat een bezoek aan de sportarts niet gratis is, maar vaak grotendeels wel wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

 


Voorkom blessures en ongelukken

Bewegen in het water is vaak een uitstekende manier om aan uw gezondheid te werken. Helaas zijn er ook nadelen zoals in het ergste geval een verdrinking, maar ook een flinke glijpartij op de natte vloer. En aangezien het erg glad kan zijn in een zwembad, zijn hier natuurlijk wel oplossingen voor. Want er  zijn speciale omkleedruimtes voor mensen met een handicap, waarbij u bij een ongeluk de noodknop in kunt drukken. Daarnaast is er ook speciaal schoeisel op de markt, zodat de kans op uitglijden sterk verminderd wordt.

Gelukkig is de kans op vallen bij het zwemmen en de groepslessen  veel kleiner dan sporten op het droge. Want het water geeft u extra balans en zorgt ervoor dat u niet zomaar om kunt vallen. Maar voordat u het water ingaat, of wanneer u eruit komt, is het dus wel oppassen geblazen.

 

 

Veilig en verstandig sporten

Doordat de westerse mens steeds meer is gaan denken, wordt er minder naar de signalen van het lichaam geluisterd. En aangezien deze signalen u iets willen vertellen is het dus wel aan te raden om hier goed naar te luisteren. Want wanneer u tijdens het sporten pijn ervaart in uw hartstreek of en problemen krijgt met de ademhaling, is het verstandig om de activiteit te staken. Loop daarbij niet zomaar de les uit (uit schaamte), maar licht de instructeur of zwembadmedewerker hierover in. Want u zou niet de eerste zijn die op de toiletten flauw valt.

 

Aan de slag met zwemmen & aquasporten

Wat wil jij voor doelen bereiken?

Zwemmen & aquasporten zijn geweldig voor je gezondheid. Bekijk op de Sportbibliotheek welke sportdoelen jij kunt gaan bereiken.

Algemeen welbevinden

♦ Conditie opbouwen

♦ Effectief afvallen

♦ Zelfvertrouwen vergroten

♦ Stresshantering

♦ Spiermassa opbouwen

♦ Schoonheidsideaal


Naar top