Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Valkuilen 50plus

Valkuilen voor 50plussers

50plusser in valkuil getraptMeer gaan bewegen gaat vaak volgens een bepaald patroon. Want eerst heeft u besloten om eindelijk eens iets aan uw gezondheid te gaan doen. U neemt de stap en gaat een proefles voor 50plussers proberen. Waarschijnlijk komt u na de les voldaan en ontspannen thuis en kunt u eigenlijk niet wachten om weer naar het zwembad te gaan. Alles lijkt goed te gaan, maar dan komen de tegenslagen…

Want wanneer u met uw gezondheid bezig bent, zal het niet altijd precies gaan zoals u graag wilt. U zult valkuilen tegenkomen, die moeten worden overwonnen om uw goede voornemens te kunnen bereiken.

Gelukkig zijn er een aantal bekende valkuilen waar de 50plusser zich vooraf al op kan voorbereiden. Misschien komt u ze wel niet tegen en anders bent u hier alvast op voorbereid. Zo kunt u de valkuilen makkelijker de baas en raakt u minder snel van de juiste weg af. Bereidt u dus alvast voor op deze bekende valkuilen:

 

 

Verandering is eng

50plussers die altijd weinig aan sport hebben gedaan, kunnen zich soms moeilijk aanpassen. Want van een inactief leven naar een actieve leefstijl gaan, kan iemand sterk uit zijn comfort zone halen. En dat kan voor sommige 50plussers echt een grote stap zijn! Maar bedenk u wel dat niet gaan sporten een groot verlies is voor uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid is; dan het aangaan van deze verandering.
U kunt dus beter toch de moed verzamelen en de eerste stap zetten. En dit hoeft geen grote te zijn… Want u eerst oriënteren op internet kan er al voor zorgen dat u in de juiste stemming raakt. Gaandeweg zult u waarschijnlijk voldoende moed hebben om toch een proefles te gaan volgen.

Vindt u het volgen van een groepsles toch te eng? Ga dan eerst op eigen houtje sporten en ga bijvoorbeeld baantjes trekken. Zo leert u het zwembadpersoneel beter kennen, wat u in de toekomst meer gerust zal stellen. Want vertrouwde gezichten zien, kan u helpen toch een volgende stap te zetten. En misschien komt u wel in contact met andere bezoekers, waarmee u samen een les kunt volgen. Neem dus steeds een stapje vooruit, zodat u uiteindelijk ook kunt gaan genieten van een levenlang bewegen in het water.

 

 

Blessures, pijntjes en smoesjes

Om niet te gaan sporten kunnen er duizenden smoesjes worden verzonnen. Want misschien bent u wel te moe of heeft u last uw rug. Of moet u nog van alles doen en heeft u het dus te druk. Uiteindelijk zit u met deze smoesjes alleen uzelf in de weg. Want sporten doet u toch niet voor anderen, maar juist voor uzelf!

Als u twijfelt of u met blessures en bepaalde pijntjes kunt sporten, dan kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts of fysiotherapeut. Maar waarschijnlijk zullen zij meer bewegen juist aanmoedigen, aangezien dit het lichaam sterker maakt. En als u dus goedkeuring heeft, hoeft u niet meer te twijfelen. U kunt gaan beginnen met sporten!

 

 

Sociale omgeving

De sociale omgeving, bijvoorbeeld uw partner, familie of kennis, kan een sterke motiverende factor zijn; maar ook juist die u sterk kunnen ontmoedigen. Want in eerste instantie zullen ze u toejuichen. U gaat immers aan uw gezondheid werken en dat vinden mensen altijd een goede beslissing.

Maar bent u al een tijd bezig en maakt u steeds meer vorderingen, dan kunnen reacties tegen gaan vallen. Vaak is jaloezie een belangrijke reden, want u gaat immers vooruit en de ander juist niet! En dat kan voor de persoon in kwestie erg frustrerend zijn.
Maar laat u hier vooral niet door ontmoedigen. Want het is uw leven en bij het nastreven van een goede gezondheid mag u best even egoïstisch zijn. Mochten reacties dus tegenvallen, weet dan dat dit kan gebeuren en blijf uw goede voornemens vooral positief bekijken.

 

 

De einzelganger

trap niet in de valkuilVooral de 50plussers kunnen gewend zijn om dingen zelf te doen en doen liever niet met een groepsles mee. Of de sfeer van de groep past niet bij ze, waardoor ze zich onprettig voelen. Want soms zijn 50+ lessen iets te gezellig en daar kan niet iedereen mee omgaan. Sommige mensen zijn nu eenmaal echte einzelgangers die liever flink willen sporten, dan sociaal bezig zijn. Voor deze mensen zijn er in het zwembad voldoende mogelijkheden om zelf te gaan bewegen; maar er zijn ook groepslessen (de aquasporten) waar het sociale aspect minder aanwezig is. U zult bepaalde groepen dus moeten uitproberen.

 

 

Uw motivatie

Het belangrijkste om te kunnen blijven sporten is het behouden van een goede motivatie. Want iemand die gedemotiveerd raakt ziet de reden van het sporten niet meer in en zal waarschijnlijk snel weer terugvallen in de slechte oude gedragspatronen. En dat heeft natuurlijk effect op uw gezondheid. Want de spieren en gewrichten worden gaandeweg weer stijver, u krijgt meer last van pijntjes en de dagelijkse bewegingen zullen weer steeds iets moeilijker gaan.

Probeer uw motivatie dus hoog te houden en voorkom dat stressfactoren (het niet behalen van doelen, tijdsdruk, zeurende familieleden etc.) geen invloed hebben op uw goede voornemens. Soms is het even doorzetten, maar u weet inmiddels waar u het voor doet en welke resultaten u al met eerdere pogingen heeft behaald.

 

 

Marketingmanipulatie

Val 5 kilo per week af met ons speciale kruidenmix. Train met ons apparaat en zie het vet smelten. Of mediteer uzelf binnen een maand slank; het zijn allemaal goed bedachte marketingzinnen. Uiteindelijk met maar 1 doel: u zoveel mogelijk geld te laten uitgeven aan producten die niet werken. Want er is niet zoiets als een vetverbrandingsmiddel of het ultieme trainingsapparaat; anders zou er ook geen overgewicht meer in de wereld zijn.

Trap dus niet in deze marketingmanipulatie, wat een makkelijke methode bestaat niet. Wel een leuke en simpele methode; en dat is een leuke sport beoefenen, een gezond en lekker voedingspatroon creeren en een actievere leefstijl nastreven. En dat op een persoonlijke manier, welke het beste bij uw situatie past.

 

Naar top