Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Tips voor 50plussers

Tips voor de 50plusser

Verstandig sportenAls (aankomend) sporter wilt u natuurlijk wel op een juiste manier bezig zijn. Want dit vergroot de kans op het behalen van uw goede voornemens en daarmee ook uw motivatie. En dat is weer belangrijk om een levenlang bewegen vol te houden, wat natuurlijk ook weer extra resultaten oplevert. Uiteindelijk beland u zo in een positieve spiraal, die maar niet op stopt. En natuurlijk helpen we u daar graag bij met tips speciaal voor de 50plusser…

Maar tips zijn natuurlijk pas handig als ze op uw eigen situatie van toepassing zijn. Want zo kan de ene persoon zijn of haar ei volledig kwijt kunnen in één van de speciale groepslessen voor 50plussers, terwijl dat de ander liever zelfstandig met de gezondheid bezig is.
Probeer dus bij elke tip te kijken of deze handig voor u is. En wilt u meer informatie en tips, kijk dan vooral ook nog even bij de onderdelen zwemmen en aquasporten.

 

 

Wees verstandig

Als 50plusser heeft u inmiddels voldoende levenservaring opgedaan, waardoor u waarschijnlijk wel verstandige keuzes kunt gaan maken. Tenminste als u niet te eigenwijs bent… Want ook al wilt u de oefening of de les graag afmaken, bij ademhalingsproblemen of pijn in de hartstreek zult u onmiddellijk met de activiteit moeten stoppen. Daarnaast is het ook niet verstandig om met een virale infectie, hoge bloeddruk etc. te gaan sporten. Want u doet zo meer kwaad dan goed.

Bij twijfel is het dus verstandig om eerst even langs de huisarts te gaan. Deze kan aangeven of u wel of niet mag sporten en waar u dan vooral op moet letten.

 

 

Bouw het op

Wanneer u besloten heeft om met de 50+ trainingen mee te gaan doen, kunt u misschien erg enthousiast raken. U heeft de smaak zo te maken, dat u gelijk meerdere dagen per week gaat sporten. Alhoewel meer gaan bewegen altijd goed is, zo moet u dit wel opbouwen. Want een 50+ training kan vrij intensief voor u zijn en uw lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen. Het is dus raadzaam om het sporten op te gaan bouwen.

Begin bijvoorbeeld de eerste 2 maanden met 1 á 2 keer sporten per week. Later kunt u dit opbouwen naar 3 tot 4 keer. En wilt u in de tussentijd toch meer bewegen, kies dan voor een extra wandeling of fietstocht.

 


Drink voldoende

Bij het sporten bereikt uw lichaam een hogere temperatuur. Om weer wat af te koelen gaat uw lichaam zweten en verliest daarbij niet alleen vocht, maar ook verschillende zouten. En aangezien uw lichaam door dit verlies steeds slechter functioneert en er daarbij verschillende klachten als spierkramp en hoofdpijn kunnen optreden, is het belangrijk om het vocht weer aan te vullen.

Alhoewel er verschillende sportdranken beschikbaar zijn, is het drinken van water toch het beste. Want de speciale dranken bevatten vaak veel energie en hebben nagenoeg weinig effect op de sportprestaties.
Leer uzelf dus aan om een flesje water mee te nemen naar de aquasport les. Tussen de oefeningen door kunt u een slokje water nemen, wat soms best prettig kan zijn. Maar ook de uren na de les is het verstandig om extra water tot u te nemen. Zo verdwijnen de afvalstoffen uit het lichaam en zult u sneller herstellen.

 

 

Kies een goede groep

Aquatraining voor 50plussers en seniorenWe kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een sport moet bij u passen… Want zo blijft u het leuk vinden en bent u minder geneigd om (zoals vele andere sporters) hier binnen enkele maanden weer mee te stoppen. Ga dus eerst de verschillende 50+ trainingen of aquasporten uitproberen, zodat u uiteindelijk een goede groep en een prettige instructeur heeft gevonden. En raakt u na een tijdje verveeld, neem dan even een actieve pauze (u kunt bijvoorbeeld een maand gaan zwemmen) of probeer een andere groepsles uit.

Niet iedereen voelt zich prettig met sporten in groepsverband. Ook dat is prima en ga dan op eigen houtje aan de slag. Ga bijvoorbeeld banen zwemmen en probeer uw zwemslagen te gaan verbeteren. Of doe uw eigen 50+ training door verschillende gymnastiek-oefeningen voor uzelf uit te voeren.  

 

 

Verdiep u in de sport

Heeft u inmiddels een leuke 50+ training of individuele activiteit gevonden, dan is het misschien leuk om u hierin verder te verdiepen. Want door meer over een sport te lezen, raakt u steeds gemotiveerder en kunt u niet wachten totdat u opnieuw kunt gaan trainen. Daarnaast traint u door uw grotere kennis nog effectiever, waardoor u betere resultaten behaald. En misschien vindt u de sport uiteindelijk zo leuk dat u hier les in wilt geven. Zo kunt u uw eigen enthousiasme weer aan anderen overbrengen.

 

 

Kies een doelstelling

Wanneer u met een 50+ training begint heeft u vast een persoonlijk doel voor ogen. Want misschien wilt u wel gaan afvallen, uw conditie opbouwen of wat lekkerder in uw vel zitten. Het kan allemaal met de 50+trainingen. Maar om meer resultaat te halen, is het wel aan te raden om hier wat gerichter naar te kijken.

Zo kiest u eerst een doelstelling: wat wilt u in hoofdlijnen gaan nastreven. Hierbij kunt u denken aan afvallen, conditie opbouwen, uw spierstelsel verbeteren, doen aan stresshantering werken aan uw lenigheid of aan uw schoonheidsideaal.
Maar het kan ook gemakkelijker: want de doelstelling algemeen welbevinden betekent eigenlijk “je gewoon goed voelen”. En door te bewegen in het water kunt u bovenstaande doelstelling grotendeels combineren.

Na het kiezen van een doelstelling kunt u gerichter te werk gaan door doelen, subdoelen en vervangende doelen op te stellen. Door verschillende mijlpalen vast te stellen, kunt u regelmatig uw vorderingen bekijken en indien nodig tijdig bijsturen. Meer over het kiezen van een doelstelling en het opstellen van doelen vindt u binnen de Sportbibliotheek of bij het onderdeel aquasporten.

 

 

Nog meer resultaat

Met 50+ trainingen in het zwembad doet u veel voor uw gezondheid en de kwaliteit van uw leven; maar de beste resultaten zult u krijgen door niet alleen te gaan sporten. Want het is namelijk nog beter om aan de dagelijks beweegnorm van – 30 minuten licht intensief te bewegen – te voldoen, dan u alleen te richten op uw bezoeken aan het zwembad.

Veel extra resultaat kunt u dus behalen door ook te letten op uw voeding en uw leefstijl. Probeer uw voedingspatroon wat gezonder (maar toch lekker) te maken en daarnaast een gezonde lichamelijke en geestelijke leefstijl na te streven.

 

 

Niet alleen sporten

Het is natuurlijk ontzettend goed dat de 50+ trainingen u voldoende uitdaging bieden, maar probeer u niet alleen hier op te focussen. Want een zwembad biedt nog zoveel meer… Ga na de les nog even ontspannen in de bubbelbaden of het turkse stoombad. Of bespreek onder het genot van een lekker bakje koffie nog even de les door met de andere deelnemers. Zo draait uw zwembadbezoek niet alleen om het inspannen, maar ook om het ontspannen.

En wist u trouwens dat u na de les vaak ook nog baantjes kunt zwemmen? Dit is zeker een aanrader zodat u uw zwemvaardigheid op niveau kunt houden. Want iemand die een tijd niet zwemt, zal hier steeds meer moeite mee krijgen. En u wilt toch ook veilig met uw kleinkinderen kunnen zwemmen?

Naar top