Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Sociale contacten

Sociale contacten

sociale contacten 50+ en seniorenBij sporten denken we altijd gelijk aan het verbeteren van de lichamelijke gezondheid. Dit is echter maar ten dele waar; want meer resultaat behalen gaat niet alleen om uw lichamelijke gesteldheid, maar zeker ook uw geestelijke. En alhoewel sporten goede mentale voordelen heeft, zo hebben de sociale contacten die u tijdens de les opdoet ook een zeer grote rol.

Want hoe vaker de 50plussers meedoen met sociale activiteiten, des te groter de kans is dat ze een positief beeld hebben van zichzelf. Men voelt zich minder ontevreden over hun leven en vooral ook minder eenzaam. En dat gaat voor een groot deel weer depressiviteit tegen en vermindert (volgens Amerikaanse onderzoekers) dementie.

 

 

Eenzaamheid onder ouderen

Alhoewel er vele 50plussers wekelijks al in een zwembad, sportschool of gymzaal te vinden zijn, zitten er ook een groot aantal thuis. Want isolement ontstaat vaak na ingrijpende gebeurtenissen, zoals  het overlijden van de partner of door gezondheidsproblemen. Als mensen gezondheidsklachten krijgen, brokkelt hun netwerk vaak steeds verder af en raakt men in een negatieve spiraal.

Deze eenzaamheid kan dan ook ernstige gevolgen hebben. Want eenzame ouderen blijken 14% meer kans te hebben op een vroege dood dan de gemiddelde mensen. Het verhoogt namelijk het stressniveau en de bloeddruk, waardoor de kans op depressie zal toenemen.

 

 

Voorkom deze problemen

In de 50+ groepen zitten vaak mensen die ook kampen met hun gezondheid of die een dierbare hebben verloren. Maar in plaats van dat deze personen zich terugtrekken uit het leven, begrijpen ze de functie van een sportles. Want ze bevinden zich onder gelijkgestemden, kunnen hier hun verhaal kwijt, zijn weg van huis en zijn ook nog eens aan het bewegen. En ook al is dit laatste erg prettig voor het lichaam, het is vooral het sociale contact met anderen die ervoor zorgen dat men ‘lekkerder in het vel zit’. En dat geeft eigenlijk nog meer resultaat dan op een juiste manier bewegen.

 

 

Wees actief en niet passief

Misschien wilt u dolgraag bewegen, maar bent u al zo’n lange tijd alleen dat de stap te groot lijkt. Helaas is dat de beperking van ons verstand, want angst zou er niet voor moeten zorgen dat u niet meer onder de mensen durft te komen. Beter is het om uw verstand even uit te schakelen en naar uw gevoel te luisteren. Want u wilt immers meer uit het leven gaan halen en deze wens is al een goede eerste stap.

Vind u het te moeilijk om gelijk met een groepsles mee te doen, wordt dan niet passief en neem wat kleinere stapjes. Ga bijvoorbeeld eerst eens zelf zwemmen en bekijk de groep van een afstandje. En misschien leert u zelfs al andere deelnemers kennen wanneer u even aan het nagenieten bent in het bubbelbad. Zo wordt het volgende bezoek aan het zwembad al gemakkelijker of durft u misschien zelfs al mee te doen met de 50+ lessen.

Bedenk u ook dat vrijwilligersorganisaties en uw gemeente misschien een grotere rol kunnen spelen dan u zou denken. Want als u moeite hebt om er op uit te gaan, kunt u misschien hulp krijgen van een vrijwilliger. Of (alhoewel dit de laatste jaren lastiger is geworden) misschien zijn er via de gemeente mogelijkheden voor vergoeding van een taxi of het aanschaffen van een scootmobiel of een 45km-auto.

 

 

Vind een sportmaatje

U wilt dus meer resultaat bij het sporten behalen door ook uw sociale contacten te vergroten. Gelukkig is dit heel goed mogelijk bij de 50+ groepen, waarbij de deelnemers elkaar vaak al vele jaren kennen. Maar ook nieuwe mensen zijn welkom, want zo wordt ieders sociale netwerk weer verder vergroot.

Maar als de stap van het deelnemen aan zo’n groep u te groot lijkt of uw karakter niet bij de groep past, kunt u ook zelf een sportmaatje zoeken. Het internet staat namelijk vol met oproepen van verschillende mensen die graag met iemand willen sporten. Neem dus snel een kijkje op:

 

Naar top