Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Beter voedingspatroon

Beter voedingspatroon

Gezonde voeding voor 50plus en seniorenWilt u als 50plusser naast het sporten meer doen voor uw gezondheid, probeer dan ook eens te letten op uw voeding. Want ook al beweegt u voldoende, er is vaak nog zoveel extra winst te behalen op het verbeteren van uw voedingspatroon.

Zo is er binnen onze consumptie maatschappij een overvloed aan eten en drinken; en vaak niet in de gezonde variant. Want kijk eens naar het aantal calorieën en de geur- en smaaktoevoegingen op een etiket. U zult waarschijnlijk schrikken van wat er allemaal in zit.

Maar niet alleen de 50plusser heeft hier mee te maken, want eigenlijk geldt dit voor elke leeftijdscategorie. En alhoewel er niet veel verschillen tussen mensen van verschillende leeftijden zijn, zo zijn er wel enkele specifieke voedingskenmerken waar u als 50plusser extra op kunt letten.

 

 

Problemen bij het eten

Wanneer we ouder worden kunnen er ook problemen met eten ontstaan. Want u kunt last krijgen van uw gebit, waardoor u grote maaltijden niet meer naar binnen krijgt. Maar ook het gebruik van medicijnen of het lijden aan depressiviteit kan ervoor zorgen dat de eetlust sterk verminderd wordt. Men heeft geen behoefte meer om te eten en zal dat dan ook steeds minder gaan doen.

Problemen bij het eten kunnen zeer ernstige gevolgen hebben. Want uw lichaam krijgt niet de juiste voedingsstoffen binnen en zal daardoor steeds minder goed gaan functioneren. Men voelt zich steeds futlozer en heeft geen energie meer om dingen te gaan ondernemen. Uiteindelijk zal men ondervoed raken en wordt er natuurlijk ook steeds minder aan sport worden gedaan. En dat zal de gezondheidsrisico’s nog eens extra versterken.

Indien u moeite heeft met eten is het zeer belangrijk om ondervoeding te voorkomen. Hiervoor kunt u dus het beste direct contact opnemen met uw huisarts.

 

 

Meer kans op overgewicht

Tegenwoordig leiden bijna 1 op de 5 ouderen aan ernstig overgewicht en dit aantal lijkt alsmaar toe te nemen. En eigenlijk is dat ook niet zo gek; want we leven in een maatschappij waar u binnen enkele minuten aan slechte voeding kunt komen. En hiervoor hoeft u niet eens het huis uit, want een maaltijd bestellen is vaak zo gedaan. En juist door deze slechte voeding raakt onze energiebalans verstoord met als gevolg dat we steeds meer in gewicht en vetmassa aankomen.

En waar u vroeger de extra calorieën nog vrij gemakkelijk kon verbranden, zo wordt dat elk jaar moeilijker. Want de grootverbranders zijn uw spieren en uw spiermassa wordt naarmate u ouder wordt steeds minder. U zult vast begrijpen dat door een verminderde verbranding en een hoge inname van calorieën de kans op overgewicht steeds verder toeneemt. En daarmee ook de kans op gerelateerde problemen als een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker.

Ook bij (ernstig) overgewicht kan de huisarts u helpen. Blijf hier dus niet mee rondlopen, maar vraag om hulp.

 

 

Voorkom ziektes met voeding

Goede voeding voor 50plus en seniorenGezonde voeding kan ontzettend veel voor uw gezondheid doen. Het zorgt ervoor dat u op een gezond gewicht blijft en dat processen in uw lichaam goed blijven verlopen. Want naarmate men ouder wordt gaan de organen in functie achteruit. Zo ook de nierfunctie die afvalstoffen uit uw lichaam verwijdert en die naarmate men ouder wordt ook meer water nodig heeft.

Maar ook de darmen nemen in functie af, waardoor de stoelgang een stuk moeilijker kan worden. Door dagelijks veel groenten, fruit en volkorenproducten te nuttigen, gaat een toiletbezoek een stuk gemakkelijker. Daarbij zorgen deze gezonde producten er ook nog eens voor dat hart- en vaatziekten (grotendeels) kunnen worden voorkomen. Gezonde voeding is dus zeer belangrijk voor het functioneren van uw lichaam

Waar de 50plusser ook goed op moet letten is de juiste hoeveelheid vitamine D. Want naarmate men ouder vermindert de dichtheid van de botten, waardoor deze brozer worden en de kans op breken wordt vergroot. Door extra vitamine D in combinatie met extra calcium –helaas doet maar 1 op de 4 ouderen dit- te nemen, worden de botten weer sterker. Het kan dus zeker geen kwaad om naast uw gezonde voeding ook wat extra vitamines en mineralen tot u te nemen. Uw huisarts kan u hierin prima ondersteunen.

 

 

Meer informatie over voeding

Het onderwerp gezonde voeding is zeer groot en het is dan ook onmogelijk om alle informatie op deze pagina te vermelden. Maar wilt u meer weten over dit onderwerp of zelf aan de slag, neem dan even een kijkje op onze Sportbibliotheek. Want hier vindt u veel meer over sport, voeding en leefstijl.

Ook kunt u veel informatie over dit onderwerp vinden op de website van het Voedingscentrum. U krijgt hier niet alleen advies over gezonder eten, maar kunt bijvoorbeeld ook de Eetmeter gebruiken. Hier vult u uw persoonlijke logboek in en krijgt direct te zien of u op een goede manier bezig bent.

 

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken
Naar top