Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Afvallen voor 50plussers

Afvallen & afslanken voor 50plussers

afvallen voor 50plussers en senioren

Zeker voor 50plussers is het belangrijk om op het gewicht te letten. Want overgewicht is een belangrijke oorzaak van een hoge bloeddruk, suikerziekte, hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker. Het is dus zeker aan te raden om uw lichamelijk gesteldheid in de gaten te houden en bij (flink) overgewicht alsnog tot actie over te gaan.

Door een veranderde maatschappij kan het zijn dat u door de jaren heen steeds zwaarder bent geworden. De voeding wordt namelijk steeds ongezonder, al willen fabrikanten u het tegendeel doen geloven, waardoor de kans op overgewicht steeds groter wordt. Daarnaast is het bij een hogere leeftijd steeds moeilijker om op gewicht te blijven. Want bewegen kan door lichamelijke klachten steeds moeilijker worden, wat het afvallen natuurlijk ook geen goed doet.

 

 

Reeds besproken

Bij de onderdelen zwemmen en afvallen en afvallen met aquasporten, hebben we al gesproken over feiten en ficties over afvallen. Afvallen is niet iets wat u binnen enkele weken doet en er bestaat al zeker geen magische methode of wonderpil voor. Op een verantwoorde manier gewicht verliezen lukt het beste wanneer u veel calorieën met sporten verbrand, let op uw voedingspatroon en gezonde leefstijl gaat nastreven. Zo komt u gaandeweg steeds dichter bij uw streefgewicht en zult u het behaalde resultaat ook beter behouden.

 

 

Afvallen wordt steeds moeilijker

Om af te gebruikt u niet alleen uw hart- en longen, welke harder moeten werken bij inspanning, maar ook vele andere spieren. En hoe beter uw spierstelsel is, des te meer calorieën zult u in rust gaan verbranden. Want gezonde spieren gebruiken nu eenmaal meer energie om gezond te kunnen blijven. Maar helaas wordt dit door de jaren heen steeds moeilijker. Want vanaf 30 jaar begint het lichaam langzaam af te takelen, wat grotendeels te verminderen is door een actieve leefstijl.

Bewegen doet leven en dat is zeker waar. Door regelmatig te sporten, maar ook door dagelijks veel te bewegen, blijven uw spieren in een goede conditie. Dit vergroot niet alleen de kans om af te vallen, maar ook de kwaliteit van uw leven! Want spieren, banden en gewrichten worden in de loop der jaar steeds stijver, wat bewegen moeilijker maakt. Lichamelijke klachten komen steeds meer naar voren, waardoor er uiteindelijk helemaal niet meer (zonder pijn) bewogen kan worden. Gelukkig is dit proces wel om te keren, en dat is door weer meer te gaan bewegen en te letten op uw lichaamsgewicht.

 

 

Welke aquasporten gebruikt u om gewicht te verliezen?

Aquatraining voor 50plussers en seniorenAlhoewel 50+ trainingen erg geschikt zijn voor actieve senioren, zijn ze toch net iets minder geschikt om af te vallen. Uiteraard zijn ze wel handig om mee te beginnen en om het sporten op te bouwen, maar echt veel calorieën verbrand u met deze lessen niet. U kunt dus, wanneer uw gezondheid dit toe laat, beter afvallen met een van de andere aquasporten. Maar let wel op dat de ene aquasport de ander niet is. Want in sommige zwembaden worden aquasporten zo aangeboden, dat u te traag beweegt en te weinig calorieën verbrand.

Maar over het algemeen kunt u met de meeste aquasporten prima afvallen, mits u wel op een effectieve manierbezig bent. Daarbij is het aan te raden om voor een aquasport te kiezen, waarbij u niet op details hoeft te letten. Want bij Aquadance, Aqua Zumba of Aquasteps bent u vaak meer bezig met het uitvoeren van een choreografie, dan met het effectief uitvoeren van de oefeningen.
De sporten 
AquarobicsAqua tae-bo en vooral Aquajoggen zijn voor het afvallen meer geschikt. Hier doet u oefeningen in een pittig tempo en gebruikt op een optimale manier de (frontale) weerstand van het water. Ook Aquaspining kan voor afvallen geschikt zijn, mits er ook oefeningen voor het bovenlichaam worden gedaan.

 

 

Vooral veel bewegen om af te vallen

Gaan sporten is belangrijk voor de 50plusser, maar blijven bewegen helemaal! Want ook al valt u weinig kilootjes af, u doet wel ontzettend veel voor uw gezondheid. U vermindert de kans om ziek te worden en kunt door de dag heen uw dagelijkse handelingen steeds beter uitvoeren. En dat vergroot weer de kwaliteit van uw leven, wat belangrijk is dan op uw streefgewicht komen. Raak dus niet gefrustreerd als u wel beweegt, maar weinig afvalt. U doet nog steeds erg veel voor uw gezondheid en dat kunnen helaas nog te weinig mensen zeggen.

 

 

Meer informatie over afvallen:

Omdat afvallen met sport, voeding en leefstijl zo uitgebreid is, vindt u meer informatie over dit onderwerp op de pagina’s zwemmen en afvallen en afvallen met aquasporten.

Wilt u gelijk aan de slag met afvallen, dan is onze online cursus Aquaslank echt iets voor u! U gaat zelf aan de slag met zwemmen of aquasporten en krijgt van ons de informatie die u nodig heeft over voeding en leefstijl. Daarbij heeft u ook veel baat bij de Sportbibliotheek. Lees hier alles over de doelstelling effectief afvallen.

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Of u nu met een Aquasport wilt afvallen, meer spiermassa gaat opbouwen of uzelf gewoon fitter wilt voelen; wij helpen u hier graag bij! Ga zelf met onze speciale producten, zoals de Sportbibliotheek, de zwemschema’s of onze e-books aan de slag en behaal meer resultaat dan ooit tevoren!

Naar top