Alles over zwemmen, aquasporten & 50+ trainingen in het water

Gemiddelde zwemmer

De gemiddelde zwemmer

zwemmen voor gemiddelde zwemmersDe grootste groep mensen die in het zwembad hun baantjes trekken, zijn de gemiddelde zwemmers. Deze groep bestaat dan ook uit verschillende leeftijden en culturen, waarbij ieder zijn of haar eigen reden heeft om te gaan zwemmen. En alhoewel een ieder hier vaak enthousiast aan begint, verandert deze instelling meestal na een aantal weken.

Want zoals bij vele andere sporten, is het verloop bij zwemmen ook erg hoog. Men weet wel waarom ze zijn gaan zwemmen, maar omstandigheden in de werk- en privésituatie zorgen er vaak voor dat dit type zwemmer binnen 3 maanden weer stopt. Vaak is ‘geen tijd meer hebben’, de hoofdoorzaak. Men probeert het op een rustiger moment wel weer. Alleen komt dit moment voorlopig niet…

 

 

Kenmerken

De gemiddelde zwemmer bezoekt 1 á 2 keer per week het zwembad. Er is in eerste instantie voldoende motivatie, want men weet welke gezondheidsvoordelen zwemmen heeft. Maar naar verloop van tijd raken de goede voornemens steeds verder naar de achtergrond. De zwemfrequentie neemt af en op den duur valt men in het zwarte gat. Vandaag heb ik geen tijd, maar ik ga overmorgen wel. Alleen overmorgen zijn er ook genoeg andere dingen te doen en uiteindelijk gaat men helemaal niet meer naar het zwembad.

Maar zwemmen kan dit type zwemmer wel. Want de meeste mensen kunnen prima de schoolslag met het hoofd boven water uitvoeren en houden dit een geruime tijd vol. Daarnaast beheerst men ook de enkelvoudige rugslag en misschien zelfs al een stukje borstcrawl en rugcrawl. Zwemveilig zijn de gemiddelde zwemmers dus meestal wel.

 

 

Tips voor het verbeteren van de gezondheid

Iedereen weet dat zwemmen erg goed is voor de gezondheid. Want dat is ons al die jaren zo verteld en waarom zouden al die mensen anders gaan zwemmen? Alhoewel dit een veelvoorkomende gedachte is, is dit maar ten dele waar! Het is namelijk zo dat zwemmen inderdaad een uitstekende manier is om veilig aan uw goede voornemens te werken, maar daar is wel een gerichte aanpak voor nodig.

Zo is zwemmen voor de gemiddelde zwemmer een prima manier om af te vallen of uw conditie te verbeteren; maar dit is niet binnen een paar weekjes gebeurt. Want om goede resultaten te behalen zult u minimaal 2x per week moeten zwemmen en dit over een langere periode vol moeten houden. Het is namelijk de bedoeling dat u een levenlang blijft bewegen (in het water) om gezond te blijven. Want net als iedereen wordt u ook steeds ouder en zult u dus in de kwaliteit van uw leven moeten investeren. En zwemmen is daar zeer geschikt voor!

 

 

Naar een hoger niveau

Alhoewel het verloop onder dit type zwemmers dus erg hoog is, zijn er natuurlijk ook mensen die zichzelf weten te motiveren om te blijven zwemmen. Want zij weten waar ze al die moeite doen en dat is voor een gezond en sportief leven. Dat daarbij ook nog eens wordt afgevallen en men een betere conditie krijgt, is natuurlijk mooi meegenomen. En misschien zijn er onder de gemiddelde zwemmers ook mensen die de smaak te pakken krijgen en steeds zwemvaardiger willen worden. Want zwemmen is gewoon leuk en het is een mooie uitdaging om hier steeds beter in te worden. Uiteindelijk totdat men het niveau bereikt van een gevorderde zwemmer.

Om hier naar toe te werken is het allereerst belangrijk dat u de zwemafstand en de tijdsduur steeds meer vergroot. Lukt het u om 45 – 60 minuten te zwemmen, dan bent u al op de goede weg. Hierbij kunt u ook nog eens uw zwemslagen gaan verbeteren. U kunt bijvoorbeeld de schoolslag met het gezicht in het water uitvoeren of de enkelvoudige rugslag zo horizontaal mogelijk houden. Daarnaast kunt u de kunst bij uw medezwemmers afkijken en eens proberen om een rug- of borstcrawl uit te voeren. Lukt het u om deze slagen 1 baan (25 meter) vol te houden, dan komt u op het beginniveau van de gevorderde zwemmer.

Wellicht interessant voor jou

Om met meer resultaat je doelen te bereiken

Ook de gemiddelde zwemmer kan tijdens het zwemmen veel verbeteren. Zo leert u niet alleen uw zwemslagen verbeteren of perfectioneren, maar leert u ook nog eens nieuwe zwemslagen aan. En dan hebben we het nog niet eens over al het goeds dit voor uw gezondheid doet.

Komen tot het niveau van een gevorderde zwemmer kunt u hélemaal zelf door gebruik te maken van onze speciale zwemproducten. Denk hierbij aan onze zwemschema’s, e-books of met de Sportbibliotheek. Zo leert u de verschillende zwemslagen op uw eigen manier aan en wordt u uiteindelijk een echte zwemkampioen!

Ga alvast goed van start met ons E-book

Je download 'm helemaal gratis!

Gaan zwemmen is niet zo moeilijk! Maar vorderingen behalen en behouden meestal wel. Want de meeste zwemmers doen maar wat en daarmee ga je niet de resultaten krijgen die je graag zou willen. Maar als je weet wat je doet, komen die resultaten wel sneller dichterbij. En wij helpen je hier natuurlijk graag bij!

Met veel ervaring in de wereld van het zwemmen, bieden we je de hulp die je wellicht nodig hebt. Wil jij ook gratis het het e-book ‘20 tips om prettiger en effectiever te zwemmen‘ downloaden? schrijf je dan snel in! Want dan heb je de eerste stap al gezet!

Je voornaam:

Je email:

 

* Je ontvangt dan onze wekelijks onze supertips in je mailbox. Zo ga je fantastisch van start met je sport, voeding en leefstijldoelen!

Naar top